Hei. I fellesgarasjen vår har elektrikeren trukket 2x2,5mm2 kabel forlagt enkeltvis i plastrør på murvegg og sikret den med 20A C automat. Kablene forsyner ladestasjon for elbil som skal stilles inn til 16A, men som teoretisk kan trekke 32A med å endre dip switcher. Jeg synes dette ser snaut ut mtp lederevne til kabelen.
Det ser også ut for meg som om de har tenkt å bruke skjermen i kabelen til beskyttelsesjord. Må man ikke ha egen jordleder for beskyttelsesjord i ladestasjonen?
Er det lov iht NEK 400? burde det ikke vært brukt 3*4mm2 kabel til denne innstalasjonen?
Jeg jobber mest med maritime anlegg, og er ikke helt oppdatert på landnormene dessverre, og er takknemlig for eventuelle svar.
Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Det er ikke lov å sikre 2,5mm2 pvc isolert kabel med høyere vern enn 16A. Det kommer tydelig fram av nek 400:2014- 533.2.1. For elbilopplegg er maks vern 10A ved "vanlig" stikkontakt (shuko).
For eks pfsp er den tvinnede skjermen beskyttelsesleder, og den jordingen som er nødvendig.
Hva mener du med forlagt enkeltvis?
Ligger det en ledning i hvert av rørene? At det ligger 3 rør?
Her har elektrikern tenkt at dette er fast belastning, som maks vil trekke 16A. Dermed trenger man ikke overbelastningsvern. Så er det sikret med 20A for kortslutning.
Rent praktisk er jeg ikke bekymret over dette. Den er stilt inn på 16A. Settes den til 32 så vil sikringen gå. Stilles den inn på 20A, så vil nok kabelen mest sannsynlig tåle dette helt fint.
Takk for svar. Ligger flere rør festet på veggen ja, med en kabel i hvert rør.
Ka slags uttak er det i ladestasjon?
Type 2 plugg.
Nå skjønner jeg ikke helt hvordan du mener kablene ligger.
Er det en kabel på 2x2,5 i hvert av rørene? Slik at det dermed ligger 2 ledere i parallell og dermed er tversnittet på 5?
I så fall er det godt innenfor.
Det er en fellesgarasjen og det monteres en ladestasjon til hver plass, totalt 5 stasjoner, hver med separat forsyning fra felles fordelingsskap.
533.2 Gjelder kun variable belastinger ikke ellers. Her er det stilt inn på 16 A og ikke mulig å putte inn mer enn et el kjøretøy og pga at det her da anses ikke variabel last, gjelder kun tabeller i NEK 400 ikke 533.2. Dette gjelder også boliger hvor 533.2 ble erstattet i NEK 400 2010 med I2 mindre eller lik IZ dette kravet gjelder også kun variable belastninger ikke fast last.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.