Skilletrafo mellom landstrøm og flytebrygge NEK 400:2018, punkt 709.413.2.1:

Spurt 7:15 - 16.11.2020 av Kim Andre Rowe-Karlsen|Siste svar 8:45 - 16.11.2020 av Hans Olav Arnesen

Kim Andre Rowe-Karlsen

Hei, jeg leser i NEK 400:2018, punkt 709.413.2.1:

Endre kravene til følgende:

Kursen skal beskyttes via en fast installert skilletransformator i samsvar med NEK IEC 61558-2-4

Så leser jeg i normguiden for samme punkt: Dersom det er montert skilletransformator.....

Det er stor forskjell i ordlyden på "skal" og "dersom". Spørsmålet er som følger, skal det være skilletransformator på kursen som forsyner flytebryggen? Hvor absolutt er dette kravet?

Hvis det er slik at det "skal" være skilletrafo, når kom dette kravet? For vi jobber på en del anlegg hvor dette ikke er montert.

Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (3)

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 8:11 - 16.11.2020
Instructor contact card

Det er avgjørende å forstå helheten i NEK 400.

Avsnitt 709.413.2.1 refererer til avsnitt 413 Beskyttelsesmetode: elektrisk adskillelse. Alternative beskyttelsesmetoder i avsnitt 410.3.3 kan benyttes.

Se side 323 i NEK 400:2018 for sammenhengen mellom del 1 - 6 og del 7 (samt del 8, se side 467).

Kim Andre Rowe-Karlsen

Postet 8:25 - 16.11.2020

Takk for svar. Siden det er beskrevet endre til følgende, så følger jeg punkt 709.413.2.1, siden det er

snakk om et spesielt anlegg.

Hvordan skal jeg tolke forskjellen i ordlyden mellom normguiden og nek400? Jeg tolker det fortsatt slik at det skal være skilletrafo for landstrøm til flytebrygger.

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 8:45 - 16.11.2020
Instructor contact card

Takk for svar. Siden det er beskrevet endre til følgende, så følger jeg punkt 709.413.2.1, siden det er

snakk om et spesielt anlegg.

Hvordan skal jeg tolke forskjellen i ordlyden mellom normguiden og nek400? Jeg tolker det fortsatt slik at det skal være skilletrafo for landstrøm til flytebrygger.

Du forstår dette feil.

Avsnitt 413.2.1 endres til 709.413.2.1, men det er ikke krav til skilletrafo i delnorm 709.Du kan, også her i delnorm 709, velge mellom de 4 beskyttelsesmetodene i avsnitt 410.3.3.Imidlertid er skilletrafo å foretrekke (men altså ikke et krav), slik det fremkommer av tilleggene til delnorm 709.Dette er årsaken til "dersom" i Normguiden.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.