God dag.
jeg jobber Idag som Skipselektriker i et norsk rederi under NOR.
Det har i den senere tid blitt nærmest en selvfølge at elektrikeren skal trekke kabler, og også koble opp anlegg med spenning over 50VAC. Der inkluderer nye kurser fra sikringsskap. Dette er noe som jeg er klar over ikke er lov til. Det jeg mangler er konkrete henvisninger til regler og paragrafer for hva en Skipselektriker kan utføre og ikke utføre, jeg håper da dere kan svare på dette.
Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
For skip registrert i NOR eller NIS gjelder sjøfartsdirektoratets regelverk så lenge skipet er i sjøen, og slik vi forstår det kan da elektriker installere nytt og vedlikeholde gammelt i henhold til selskapet krav.Når skipet ligger i havn/verksted er det landets egne krav som gjelder, og i Norge stilles krav til installatør i henhold til FEK (Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr, fra DSB). Når skipet er i sjøen har altså elektrikeren lov til å gjøre alt på lavspenningsanlegget, mens egne krav gjelder for høyspenningsanlegget.
Er det da slik at hvis Elektrikeren bygger et nytt anlegg ombord med ny kabling, nye sikringer og utstyr på eks. 690V, og skipet skal til kai i 2-3 timer. Så må han/hun ta pause, for så å fortsette etter skipet har lagt ifra?
Er det da slik at hvis Elektrikeren bygger et nytt anlegg ombord med ny kabling, nye sikringer og utstyr på eks. 690V, og skipet skal til kai i 2-3 timer. Så må han/hun ta pause, for så å fortsette etter skipet har lagt ifra?
Dette blir nok neppe gjennomført/håndhevet på en så rigid måte som du beskriver.
Hei.
Beklager sent svar og oppdatering av tråden, men her er følgende informasjon jeg har mottatt av sjøfartsdirektoratet. Jeg gjengir svaret i sin helhet under.
Hei og takk for henvendelsen.
Vi beklager sen tilbakemelding, og har følgende svar til deg:
Hvem som kan utføre nyinstallasjoner av elektriske anlegg ombord i skip, er hjemlet i Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr.
Denne forskriften er fastsatt av Justis- og beredskapsdepartementet, og DSB er fagmyndighet på området. Se link til forskriften > https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-06-19-739
Kilde: http://www.regelhjelp.no/no/Etatenes-sider/Direktoratet-for-samfunnssikkerhet-og-beredskap-DSB-/Kravlister/Bygging-og-reparasjon-av-skip---El-sikkerhet/Krav-til-elektriske-anlegg---bygging-av-skip/?bransjeid=817
Slik jeg dermed klar at vi skal følge FEK og dermed har ikke en skipselektriker lov til å holde på med nyinstallasjon.
Dette var interessant! Kan forumleder bekrefte? Er det mulig repr fra sdir har forstått spørsmålet som nyinstallasjon ved norsk kai?
Jeg har avklart dette med Sjøfartsdirektoratet i dag, og må ut i fra dette endre vesentlig på mitt første svar i denne tråden:
For skip registrert i NOR eller NIS gjelder sjøfartsdirektoratets regelverk, og skipselektriker kan kun utføre drift og vedlikehold.
Nyinstallasjon må utføres når skipet ligger i havn/verksted, og det er landets egne krav som gjelder. I Norge stilles krav til installatør i henhold til FEK (Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr, fra DSB).
Hei Hans Olav.
Denne delen var noe vanskelig å forholde seg til jeg siterer:
Nyinstallasjon må utføres når skipet ligger i havn/verksted, og det er landets egne krav som gjelder. I Norge stilles krav til installatør i henhold til FEK (Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr, fra DSB).
Har sjøfartsdirektoratet sagt noe slikt? Det forekommer jo at nyinstallasjon og endringer blir gjort i sjøen av folk/firma fra land. Hvordan stiller sjøfart seg til dette når ordlyden har "må utføres når skipet ligger i havn/verksted". Er det dermed slik å forstå at også nyinstallasjon utført av firma må utføres til kai/verksted. Eller er dette greit i sjøen? Hva en skipselektriker har lov til/ikke lov til har jeg en oppfatning av er blitt avklart veldig tydelig nå heldigvis.
Utføres nyinstallasjon i norsk farvann gjelder FEK.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.