Spotlights 230 V vs jording

Spurt 6:29 - 22.10.2008 av Undrende...|Siste svar 18:46 - 22.10.2008 av SoW

Undrende...

Jeg har kommet til et lite dilemma. Jeg har ikke montert mange spotter i mitt liv, men nå skal jeg montere noen for en kamerat, og har fått avtale med installatør om at han godkjenner dette og skriver samsvarserklæring.
Spørsmålet jeg selv har måttet stille meg, er om alle spottene må jordes. De er ikke av type dobbeltisolert, men jeg har hørt at det skal brukes kabel/ledning som tåler 90 grader C (pls90) Denne ledningen har ikke jordingsleder. Følgende finner jeg heller ikke kabel med jordingsleder som tåler 90 grader. Ettersom alle forbrukskurser under 20A skal ha jordfeilbryter blir dette installert. Vil det være tilfredstillende ihht personbeskyttelse å kun bruke jordfeilbryter, eller bør man trekke inn en en-leder jording i tillegg (som kun tåler 70 grader) inn i spotkassen?
Eller finnes det kabel/ledning som er laget for dette?
Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (7)

Mont

Postet 6:30 - 22.10.2008
Hva med å bruke en helt vanlig leder (pls90) som jordleder og merke denne med gul og grønn? Eventuelt bruke jordstrømpe som tåler varme. Jeg skal bla litt i katalogen imorgen og se om jeg finner en slik strømpe.

Ellers vil en telefon eller mail til produsenten oppklare mye. Du er nok ikke den første som har akkurat denne lampetypen og det finnes nok løsninger der ute.

SoW

Postet 8:47 - 22.10.2008
Du har jo oppnådd ekstra beskyttelse ved bruk av dobbeltisolert utstyr.

Mont

Postet 9:36 - 22.10.2008
Oj. Der misforsto jeg litt. Jeg innbildte meg at dette dreide seg om en spesiell spottype som ikke var dobbeltisolert.

Jeg trekker tilbake påstanden om å lage jordleder.

Installat

Postet 10:09 - 22.10.2008
PLS90 finnes med jordleder, har el nr: 1010244

Jack

Postet 11:34 - 22.10.2008
Er d krav til jordfeilbryter på lys?
Skal jordes uansitt siden d ikke er dobbelisolert.

Forumleder

Postet 13:54 - 22.10.2008
Det er ikke krav til jordfeilbryter på lyskurs i IT eller TN-nett.

Monter lampene i henhold bruks og montasjeanvisning.

SoW

Postet 18:46 - 22.10.2008
Oi, trodde de var dobbeltisolert. Beklager.

Du må ikke bruke 90graders kabel sålenge ""spotleverandøren"" ikke krever det.

Men det er uans. å anbefale.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.