Starte bedrift ( Elektrisk arbeid fritidsbåter )

Spurt 10:39 - 13.8.2021 av NORken|Siste svar 18:10 - 13.8.2021 av Hans Olav Arnesen

NORken

Hei Takk for tiden og ser etter mer informasjon rundt dette. Jeg har alt snakket med DSB ( men vanskelig og ingen direkte svar ) Jeg har snakket med en rekke andre aktører innen båt/fritidsbåter samt Båtbransjeforbundet som er ening i min side av saken. Spørsmålet er jo, Hvem kan ta seg betalt å utføre elektrisk arbeid på fritidsbåter? Tar meg selv som eksempel Fagbrev : Innen elektro ( Tavlemontør ) 10år erfaring. Største kunnskaps område ( Styring , DC volt , Maritim kontroll systemer. Arbeid i dag: Service engineer på verdens basis ( Mekanisk og elektro ) Igjen mest DC systemer her også. Jeg har hørt med flere båt verksted rundt i Oslo / Tjøme, alle utfører elektrisk arbeid på båt. Men så å si ingen har fagfolk innen elektro, i min spørre rundt ble jeg faktisk tilbudet jobb flere steder. Det vil jo si at verksted alt utfører elektrisk arbeid. Men er det riktig? Jeg har lest noe om at du må ha erfaring eller godkjenning fra fabrikant for å utføre større elektrisk arbeid på en båt. Men et verksted som tar inn alle type båter har jo ikke dette fra en å alle fabrikanter. Noen båter er jo også eldre båter så fabrikant eksisterer jo ikke. Det er et hav av fritidsbåter der ute som det elektriske er helt utenfor mål å mening. Jeg har selv vært mye på sjøen å har små å store båter. Tanken slo meg litt da noen spurte om jeg kunne hjelpe de. Så jeg la alt nytt, maritim fortinnet ledning. Lednings merker , bus barer osv osv. Men så slo tanken meg, hvem har lov å det å ta betalt gir et helt annet scenario. Hva kan man å hva kan man ikke? Hva må til for å starte et lite AS å utføre denne type jobb? Båt verkstededer jeg har snakket med har jo få til ingen elektro arbeidere. Båtbransjeforbundet mener jeg ikke trenger noe mer en erfaringen jeg har, DSB svarer ikke på spørsmålet bare henviser til en rekke forskriver om elektrisk arbeid. Mye relatert til Maritim elektriker, men en maritim elektriker jobber også mye med AC, generatorer og skip. Jeg snakker om mindre fritidsbåter. Mye eldre båter med ukjent fabrikat å ikke CE merket. Mye folk med båt prosjekter osv. Takk for innspill

Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (11)

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 11:39 - 13.8.2021
Instructor contact card

Som du allerede har funnet ut faller dette i stor grad mellom flere stoler (Sjøfartsdirektoratet og DSB?).DSB bør jo være interessert i at arbeid på fritidsbåter foretas av kvalifiserte personer, slik at liv og helse ivaretas ved at brann forhindres i størst mulig grad.

Jeg kan ikke ta stilling til om din bakgrunn er tilstrekkelig, men noen vil nok mene at fagbrev som elektriker hadde vært gunstig (tavlemontør er ikke et elektrofag). Det virker imidlertid som du har mye praktisk kunnskap/ballast, og det bør være myndighet som avgjør om dette er tilstrekkelig.

MCW

Postet 12:32 - 13.8.2021

Her er forskrift om maritime anlegg relevant, FEK dekkes ikke av fritidsbåter.

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 12:41 - 13.8.2021
Instructor contact card

Spørsmålet er ikke hva som ikke gjelder, men hva som gjelder. :-)

Som nevnt bør aktuell myndighet mene noe om dette.

For beboelsesdelen i campingvogn/bobil gjelder krav til elektriker, og slik bør det kanskje være for fritidsbåter også.

Ken Foss

Postet 12:45 - 13.8.2021

Spørsmålet er ikke hva som ikke gjelder, men hva som gjelder. :-)

Som nevnt bør aktuell myndighet mene noe om dette.

For beboelsesdelen i campingvogn/bobil gjelder krav til elektriker, og slik bør det kanskje være for fritidsbåter også.

Her er det også grå soner! Ser du skriver bobil, etter kontakt med statens vegvesen må du være bilmekaniker for å jobbe på kjøretøy. Jeg var innom dette da jeg hjalp en venn med montering av lys og elektrisk feil. Men da etter SVV så skal man være bilmekaniker, enda jeg selv føler å veit jeg kan mer elektro en enn bilmekaniker. Min samboer er bilmekaniker og jobber på Tesla, jeg har et mye høyere kunnskap nivå rundt elektrisk enn bilmekaniker.

Ken Foss

Postet 12:50 - 13.8.2021

Som du allerede har funnet ut faller dette i stor grad mellom flere stoler (Sjøfartsdirektoratet og DSB?).DSB bør jo være interessert i at arbeid på fritidsbåter foretas av kvalifiserte personer, slik at liv og helse ivaretas ved at brann forhindres i størst mulig grad.

Jeg kan ikke ta stilling til om din bakgrunn er tilstrekkelig, men noen vil nok mene at fagbrev som elektriker hadde vært gunstig (tavlemontør er ikke et elektrofag). Det virker imidlertid som du har mye praktisk kunnskap/ballast, og det bør være myndighet som avgjør om dette er tilstrekkelig.

Det er riktig det du sier, tavlemontør er jo et elektro fag, du må tross alt ha samme skolegang som elektriker. Men det er ikke stemplet som et gruppe L fagbrev. Siden jeg i dag jobber på avanserte maskiner CNC , elektro og mekanisk. Kan jeg ta Automatiker fagbrev som da er et gruppe L. Noe som kanskje hadde gitt meg noe bedre å gå på. Hører de jobber med å få tavlemontør som et gruppe L, men det er ikke slik enda. Har flere ''elektrikere'' jeg kjenner, men de kan jo utrolig lite om DC og styringer i forhold til meg. Men det er vell en personlig ting å hvor interesserte man er. Jeg har snakket med DSB flere ganger men de gir jo ingen direkte svar, hvem kan man kontakt for å legge frem kunnskap å bli vurdert?

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 12:52 - 13.8.2021
Instructor contact card

Her er det også grå soner! Ser du skriver bobil, etter kontakt med statens vegvesen må du være bilmekaniker for å jobbe på kjøretøy. Jeg var innom dette da jeg hjalp en venn med montering av lys og elektrisk feil. Men da etter SVV så skal man være bilmekaniker, enda jeg selv føler å veit jeg kan mer elektro en enn bilmekaniker. Min samboer er bilmekaniker og jobber på Tesla, jeg har et mye høyere kunnskap nivå rundt elektrisk enn bilmekaniker.

For bobil er dette delt mellom DSB (beboelsesdelen) og SVV (fremdriftsdelen).

DSB krever elektriker for arbeid på beboelsesdelen, og tekniske krav for elektro er gitt i NEK 400.

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 12:55 - 13.8.2021
Instructor contact card

Det er riktig det du sier, tavlemontør er jo et elektro fag, du må tross alt ha samme skolegang som elektriker. Men det er ikke stemplet som et gruppe L fagbrev. Siden jeg i dag jobber på avanserte maskiner CNC , elektro og mekanisk. Kan jeg ta Automatiker fagbrev som da er et gruppe L. Noe som kanskje hadde gitt meg noe bedre å gå på. Hører de jobber med å få tavlemontør som et gruppe L, men det er ikke slik enda. Har flere ''elektrikere'' jeg kjenner, men de kan jo utrolig lite om DC og styringer i forhold til meg. Men det er vell en personlig ting å hvor interesserte man er. Jeg har snakket med DSB flere ganger men de gir jo ingen direkte svar, hvem kan man kontakt for å legge frem kunnskap å bli vurdert?

Dette er feil. Tavlemontør er ikke et elektrofag! Det er ikke noe som heter Gruppe L (forsvant med reform -94 fra 1996). Elektrofagbrev er: Elektriker, automatiker, heismontør og energimontør.

Ken Foss

Postet 13:03 - 13.8.2021

Dette er feil. Tavlemontør er ikke et elektrofag! Det er ikke noe som heter Gruppe L (forsvant med reform -94 fra 1996). Elektrofagbrev er: Elektriker, automatiker, heismontør og energimontør.

Det er jo dette som er et stort problem i mine øyner da.Om Tavlemontør ikke er et elektrofag, så er det jo utrolig ugunstig at du må ha 2år med elektro på skolen for å bli det. Da jeg tok utdanning som Tavlemontør gikk jeg de samme klassene som de som ble elektriker. Men jeg kan nok om elektro og har også 600 registrerte service oppdrag som alene montør som elektriker. Før DSB mente jeg ikke var godkjent å mente jeg måtte ha relevant erfaring. Men hei, da hadde jeg alt opparbeidet 600 oppdrag så det er jo da erfaring. Men nei det likte de ikke. 4 uker senere ble jeg kontrollør, altså fikk ikke lov å gjøre jobbene, men jeg kunne kontrollere det som de andre gjorde! Det er jo bare surr!

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 13:15 - 13.8.2021
Instructor contact card

Det er jo dette som er et stort problem i mine øyner da.Om Tavlemontør ikke er et elektrofag, så er det jo utrolig ugunstig at du må ha 2år med elektro på skolen for å bli det. Da jeg tok utdanning som Tavlemontør gikk jeg de samme klassene som de som ble elektriker. Men jeg kan nok om elektro og har også 600 registrerte service oppdrag som alene montør som elektriker. Før DSB mente jeg ikke var godkjent å mente jeg måtte ha relevant erfaring. Men hei, da hadde jeg alt opparbeidet 600 oppdrag så det er jo da erfaring. Men nei det likte de ikke. 4 uker senere ble jeg kontrollør, altså fikk ikke lov å gjøre jobbene, men jeg kunne kontrollere det som de andre gjorde! Det er jo bare surr!

Tavlemontør er et mekanisk fag, og det er absolutt ikke 2 år med elektro for å bli tavlemontør.

Du har aldri hatt lov til å jobbe selvstendig som elektriker!

Du kan mene hva du vil om dette, men det hører i liten grad hjemme i dette forumet.Du kan ta det opp med opplæringsavdelingen i fylket der du bor.

Ken Foss

Postet 13:35 - 13.8.2021

Tavlemontør er et mekanisk fag, og det er absolutt ikke 2 år med elektro for å bli tavlemontør.

Du har aldri hatt lov til å jobbe selvstendig som elektriker!

Du kan mene hva du vil om dette, men det hører i liten grad hjemme i dette forumet.Du kan ta det opp med opplæringsavdelingen i fylket der du bor.

Altså jobbet som tavlemontør i 10år. 20% mekanisk 80% feilsøking og kobling alt fra 1volt til 1000volt AC og DC. Som tavlemontør tok vi også FSE kurs igjennom jobben vårt år, så vi jobber helt klart med elektro. Jeg jobbet for Smart Service/ Vestråls kraft en periode og hadde oppdrag der som jeg kan dokumentere ca 600 stykker. De ble godkjent men så ble jeg stoppet. Men som jeg sa jeg fikk lov å fortsette som kontrollør. Jeg gikk Grunnkurs elektro og VK1 elektro for å bli Tavlemontør og de som ble elektriker gikk i samme klasse begge åra. Skal du bli Tavlemontør i dag går du Elektro og datateknologi. Samme som elektriker går, men du har et år som automatisering. Bør jo være positivt i min tid da som gikk 2år på lik linje som elektriker. Samme fag samme klasse. Dette er jo fakta å ikke noe jeg mener. Jeg har samme beståtte fag som mine venner som er elektriker. Men elektro er ikke jobb men enn interesse så tar vel maritim elektriker fagbrev de neste åra, å har ingen problem med det. Men med elektro kompetanse trodde jeg det var muligheter.

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 18:10 - 13.8.2021
Instructor contact card

Altså jobbet som tavlemontør i 10år. 20% mekanisk 80% feilsøking og kobling alt fra 1volt til 1000volt AC og DC. Som tavlemontør tok vi også FSE kurs igjennom jobben vårt år, så vi jobber helt klart med elektro. Jeg jobbet for Smart Service/ Vestråls kraft en periode og hadde oppdrag der som jeg kan dokumentere ca 600 stykker. De ble godkjent men så ble jeg stoppet. Men som jeg sa jeg fikk lov å fortsette som kontrollør. Jeg gikk Grunnkurs elektro og VK1 elektro for å bli Tavlemontør og de som ble elektriker gikk i samme klasse begge åra. Skal du bli Tavlemontør i dag går du Elektro og datateknologi. Samme som elektriker går, men du har et år som automatisering. Bør jo være positivt i min tid da som gikk 2år på lik linje som elektriker. Samme fag samme klasse. Dette er jo fakta å ikke noe jeg mener. Jeg har samme beståtte fag som mine venner som er elektriker. Men elektro er ikke jobb men enn interesse så tar vel maritim elektriker fagbrev de neste åra, å har ingen problem med det. Men med elektro kompetanse trodde jeg det var muligheter.

Som nevnt er det opplæringsavdelingen i ditt fylke som kan bistå med hvilke muligheter du har.Læretid må gjennomføres, og eventuelle manglende fag/eksamener må bestås.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.