Stikkontakter for 230 og 400V

Spurt 6:32 - 21.10.2008 av Per Jensen|Siste svar 17:08 - 22.10.2008 av Mont

Per Jensen

3 fase stikk for 230V er blå og 400V er røde med forskjellig plassering av jordkontakten. Jeg ønsker å benytte noen røde stikk for et provisorisk anlegg på 230V. Har forsøkt å finne ut om dette er ulovlig. Finnes det en eller annen forskrift som omhandler dette? Finner ingen ting om dette i NEK eller i forskrift om utstyr.
Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (6)

Forumleder

Postet 12:41 - 21.10.2008
Det er viktig å benytte utstyret i henhold til bruks og montasjeanvisning.
Og i henhold til bruksområdet.

Mont

Postet 18:04 - 21.10.2008
Høyeste spenning kontaktene er testet og godkjent for står på kontaktutstyret. De fleste 230V kontakter er godkjent opp til 500V.

Jeg ville merket kontaktene med spenningen. For eksempel at de røde merkes med 230V. Slik at utenforstående kobler 400V maskiner inn på disse.

Mont

Postet 18:05 - 21.10.2008
Ja, han skirveleif har vært på ferde igjen.

Slik at utenforstående IKKE kobler 400V maskiner på disse.

Lars

Postet 20:12 - 21.10.2008
Hadde spraiet de me rett farge

l

Postet 20:46 - 21.10.2008
Om det ikke er noe raskt og gale for kun til et veldig begrensen behov og personer på lukket område så, ok.
Dog ville jeg spart meg tukklingen og heller kjøpt rette kontakter. Da gjør du ivertfall ikke noe feil.

Mont

Postet 17:08 - 22.10.2008
Midlertidig er en alt for relativ betydning. En person kan mene at midlertidig kan bety ut uka, mens sidemannen kan mene at midlertidig kan bety ut året.

Og som tiden går så kan det hende at det dukker opp mange rare folk som skal bruke anlegget. Og da kan det oppstå problemer.

Og ikke la deg lure av den lave spenningen. Underspenning KAN ta livet av utstyr.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.