Hei,
Et mye omskrevet emne dette med takpunkt og strømføringsevne i forbindelse med rehabilitering av eldre installasjoner der dette var vanlig. Idag må vi korrigere for omgivelsestemperaturer 40-50C dersom takpunktet også er lampepunkt. Men hva om takpunktet ikke er lampepunkt, må man likevel korrigere for noe i normale tilfeller?
NEK400:2014 52B.6.2 punkt f): Kabler i et tak: Dette tilsvarer referanseinstallasjonsmetode A. Det kan være nødvendig å anvende korreksjonsfaktorer pga. forhøyet omgivelsestemperaturer som oppstår i takbokser og liknende.
Hva menes med "det kan være nødvendig"? Er det varme fra lampene man tenker på her, slik det blir utbrodert i merknaden til punktet, eller skal det korrigeres ned uansett?
Takker.
Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Det betyr bare at du ikke kan bruke en lampe som avgir mye varme oppover.
Så man kan bruke lamper i slike takpunkt!
Å bruke det som koblingspunkt er altså helt i orden.
Selv syns jeg dette kravet kom 100 år for sent. Dette var virkelig et problem for de keramiske armaturen med 60W glødepærer.
Det betyr bare at du ikke kan bruke en lampe som avgir mye varme oppover.
Så man kan bruke lamper i slike takpunkt!
Å bruke det som koblingspunkt er altså helt i orden.
Selv syns jeg dette kravet kom 100 år for sent. Dette var virkelig et problem for de keramiske armaturen med 60W glødepærer.
Hei og takk for svar. Ja, enig i at dette er/var et problem. Men da er det altså ok å bruke takpunkt som koblingspunkt uten korreksjonsfaktor sålenge det ikke også er lampepunkt.
Dersom det er lampepunkt må man korrigere, og da vil temperaturen man legger til grunn være avhengig av lampetype (hva da med "kunden kan bytte ut ved senere tidspunkt"-tenking?)
Vi kan aldri vite hva kunden gjør i ettertid. De kan finne på mye rart.
De kan f.eks. bytte pærer i downlight til de som sender varmen oppover og øke fra 35 til 50 W. De kan bruke stikkontakten som er for varmepumpen (den eneste med jord i stuen) til noe helt annet.
Vi informerer kunden og skriver det i vår dokumentasjon.
Akkurat dette med takpunktet er jeg ikke bekymret for uansett.
Jeg er enig i at dette kunne kommet tidligere, men ikke i at det er utdatert. Se også veiledning til a), som er retningsgivende for bransjen.
Vi hadde en diskusjon tidligere i dette forumet om behov for allpolig brudd for lys i bad. Konklusjon: Det er ok med enpolig brudd om kunden ikke har mulighet til å bytte lyskilde.
Mulighet til å bytte lyskilde er også relevant i forhold til 52B.6.2. Utfordringen er vel størst om takpunktet benyttes som fordelingspunkt til utstyr med stort strømuttak (varme). Og dette er vel ikke normal installasjonspraksis i bransjen lenger?
Hei. Tar opp igjen denne tråden siden det er aktuelt for meg.
Jeg skal pusse opp en eldre leilighet der rørene fra skapet er trukket til takpunktene og brukt som koblingspunkt. Jeg har kun 4 rør tilgjengelig, så det må finregnes litt for å få strøm til alt.
Det er et betongbygg der rørene er støpt inn, så det er lite jeg får gjort med røranlegget. At takpunktene blir koblingspunkt er uunngåelig siden det er der rørene går. Det betyr at kurser til komfyr og varmeovner må gå via takpunkt Skal jeg få inn flere kurser må det trekkes i samme rør, så der kommer det en korreksjon på 0.8.
I NEK 400 52B.6.2 står det at når takpunkt blir benyttet som lampepunkt skal en korrigere for temperatur. Med en korreksjon på 0.87-0.71 for temperatur blir det ikke mye strømføringsevne igjen. Det er jo greit nok. Er det så varmt så må en selvsagt korrigere.
Spørsmålet mitt da er om jeg kan la være å korrigere for temperatur, montere LED eller lamper som henger ned fra taket, og informere i dokumentasjonen at takpunktene kun må brukes med LED-lamper. Ingen vet selvsagt hva fremtidige eiere kan finne på, men det argumentet kan vel brukes på andre områder óg. Som EnToTre er inne på kan kunden finne på mye rart som får ledningsanlegget til å være svekket pga. varme. Med kravene som er kommet i senere tid blir det veldig vanskelig i situasjoner som den jeg er i.
Kan et alternativ være å lage hull og montere lampene litt til siden for takpunktet og sette lokk på takpunktet? Takpunktet vil da ikke være et lampepunkt og må ikke brukes til dette, noe en også kan informere om i dokumentasjonen. Fremtidig eier kan igjen selvsagt fjerne lokket og montere en lampe der óg, men da er vi tilbake til det at fremtidige eiere kan finne på mye rart.
Skal du her bare oppgradere anlegget 1 til 1, eller skal du inn med mange ekstra kurser?
Skal du ikke inn med mer effekt så ville jeg gjort det akkurat slik det er gjort fra før. De fleste lamper avgir mindre varme nå.
Skal en inn med nye kurser så er det ikke uvanlig at man må legge de åpent fra sikringsskapet. Syns det er rart at komfyren skal gå via et takpunkt.
En komfyr er derimot som regel av. Den største faren er høy belastning over tid og det får vi som regel av varmeovner på vinterstid. Så om disse kursene det gjelder ikke har mye varmeovner på seg så er det mindre risiko.
Vil faktisk påstå at om du gjør en av variantene dine så er det ok. Fordi det stilles strengere og strengere krav til effektiviteten til pærer, som vil si mindre varme. Så om noen år så er det vanskelig sykelig for kunden å sette opp en lampe som er farlig for ledningene i takpunktet.
Om et av rørene går rett til kjøkkenet så kan man trekke inn en 6 kvadrat, med 1,5 jordleder. Og deretter sette opp sikringer i et av kjøkkenskapene.
Takk for svar, 123!
Jeg kan kanskje klare meg med eksisterende kurser, men hadde helst tenkt å legge opp et par nye for å unngå at de få kursene jeg har ligger høyt belastet. Har planer om å legge varmefolie, som vil bli de med høyest belastning over tid, pluss varmtvannsbereder.
Skapet står på utsiden av leiligheten, så om det skal legges noe nytt uten å bruke eksisterende så må jeg evt. borre meg inn i soverommet og legge det i gulv. Det enkleste er absolutt å bruke eksisterende rør, så sant jeg får trukket gjennom.
Det ser ut som det går ett rør til kjøkkenet i dag og at det er trukket 4x2.5mm gjennom det. Dette forsyner komfyr (gammel type med platetopp), kjøleskap, oppvaskmaskin og varmtvannsbereder. Tanken min var å få gjennom 6 kvadrat og evt. legge opp en sikring i kjøkkenet (problemløseren) og koble oppvask, integrert stekeovn eller noe sånt på den. Lys og stikk på kjøkkenet kommer fra en annen kurs, der jeg kan ha lys, stikk, kjøleskap, oppvask.
ER vel da bare kjøkkenet som gir en økning i effekt, med platetopp?
Leiligheten hadde varme fra før, og jeg går ut fra at kunden skal holde samme temperatur. Samme temperatur gir samme energi.
ER vel da bare kjøkkenet som gir en økning i effekt, med platetopp?
Leiligheten hadde varme fra før, og jeg går ut fra at kunden skal holde samme temperatur. Samme temperatur gir samme energi.
Leiligheten er lik, men det kan være større effektbehov i dag enn da anlegget ble bygget eller oppusset. Det er vedovn, men jeg kommer til å legge varmefolie for gulvvarme og fjerne veggmontert varmeovn. Dersom energi fra vedovn tidvis skal erstattes med elektrisk varme så vil det føre til mer strøm brukt.
Gamle anlegg er fordelt på færre kurser, så uansett om effektbehovet ikke går særlig opp så kan det være fornuftig å fordele belastningen på flere kurser.
Joda, flere kurser legger vi alltid.
Men om energien er den samme, så blir det ikke særlig mer varme utviklet i kabler og rør:)
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.