Hei,
Sitter nå som installatør i en større bedrift, men kjenner lysten på å skape noe eget stadig murrer. I bakhodet hele tiden.
Lurer litt på om hvordan andre her har gått frem i forhold til både investeringer osv? Hvor mye arbeidsinnsats må man påregne den første tiden, hva er realistisk å sitte igjen med i lønn/overskudd om man gjør det jevnt over godt?
Tenker i hovedsak på å opprette AS, og i alle fall de første årene kun ha meg selv som ansatt.
Hvordan er det med lån eller leasing til feks firmabil og verktøy?
Man må jo regne med at det tar en stund før man er ordentlig innarbeidet og inntektene begynner å komme, hvordan stiller evt kreditorer og grossister seg til en noe lengre kredittid osv i en oppstartsfase?
Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
HeiJeg har startet opp for meg selv, men bare på hobbybasis. Jeg er til daglig vanlig ansatt og tar i ny og ne noen jobber for venner og bekjente.Det blir jo litt annerledes for deg som skal livnære deg på dette. Da må vi være sikrere på hva du gjør...
Bud er er å ha et kundegrunnlag. Det går jeg ut fra at du har? At du vet du kan skaffe deg nok jobber.
Det jeg gjorde var å sette opp et budsjett. Før opp alle månedlige utgifter du vil ja, hvor mye du må ut med som engangskostnad for å starte opp osv. List opp alle punktene du kan komme på. Så tar du også og legger til en diverse post og legger til en gitt prosentdel der.
Når du har listet opp alle postene så forhører du deg med leverandører av hva det vil koste. Forsikring er vel en av postene og send da epost til flere forsikringsselskap. Regnskapsprogram/regnskapsfører er en annen månedsavgift. Bil nevner du og da hører du heller med en bilforhandler. Verktøy må kjøpes inn og være en engangs oppstartsavgift.
Du får vel noe godvilje av grossist, men du må nok belage deg på å ta opp lån om du ikke har nok egenkapital til å starte opp. Inntektene mener jeg derimot bør komme ganske kjapt. Du kan sette opp mye av firmaet på kveldstid, altså mens du jobber der du nå jobber. Sett opp budsjett, registrer firmaet, ordne med internkontroll, lage konto hos grossist osv, mens du fortsatt er ansatt.
Når det meste er klart så slutter du og begynner å jobbe for deg selv.
Så må du også tenke på inntektene så klart.
Du vet vel godt hva prisene ligger på. Timespris og tillegg for servicebil, samt materiell. Hva dine inntekter vil ligge på bør du kunne klare å regne deg frem til. Du vet vel også hva en servicebil hos dere har i omsetning?
Da har du utgifter og inntekter, og vil kunne se hva overskuddet vil bli.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.