Eg flyttet til ny leilighet ifjor der vi har båtplass inkludert, men fra nærmeste uttak til min båt er det 36 meter. Så eg må ha ganske lang skjøteledning frem til båten. Ble fortalt av en kollega at forskriften NEK 400 sier maks 15 meter skjøteledning er tillatt. Er det noen her som kan svare meg på dette, og gjerne med paragrafer og hvor eg finner dette. For hvis forskriften sier dette, så har vi kanskje en sak med utbygger.....
Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Forskriftene har alltid runde formuleringer, så der finner du ikke noen direkte krav til lengde på skjøteledning.
NEK er ikke forskrift men en norm.
Der står det en del om å minimere bruk av skjøteledninger i flere av kapitlene. Vi har et eget kapittel for marinaer og der står det til meter.
Min mening er at om det er 36 meter så er det ikke tenkt til at den stikkontakten skal brukes ned til båten.
Ti meter. Ikke til meter.
Delnorm 709 i NEK 400:2014 gjelder for marinaer og lignende områder. Her står det i avsnitt 709.55.01.03 at det ikke skal være mer enn 10 meter fra stikkontakt til din fortøyningsplass.
Du kan altså kreve av utbygger at det monteres stikkontakt maksimalt 10 meter fra båten din.
Dette gjelder total lengde på kabel, og vil si at du stort sett må nærmere enn 10 meter da landstrømmen ikke alltid kobles til på baugen..
Delnorm 709 i NEK 400:2014 gjelder for marinaer og lignende områder. Her står det i avsnitt 709.55.01.03 at det ikke skal være mer enn 10 meter fra stikkontakt til din fortøyningsplass.
Du kan altså kreve av utbygger at det monteres stikkontakt maksimalt 10 meter fra båten din.
Avsranr stolpe båt er ok, Men hvor lang kan Landstrømskablen være?
Avsranr stolpe båt er ok, Men hvor lang kan Landstrømskablen være?
Følgende fremkommer av avsnitt 709.55.01.03: Bakgrunn for krav om maksimalt 10 meter fra stikkontakt til fortøyningsplass er å unngå farer knyttet til lange skjøteledninger.
Krav til lengde på skjøteledning er ikke nærmere beskrevet i normen (er utenfor normens virkeområde), men det er lite lurt å benytte lange skjøteledninger.
Delnorm 709 i NEK 400:2014 gjelder for marinaer og lignende områder. Her står det i avsnitt 709.55.01.03 at det ikke skal være mer enn 10 meter fra stikkontakt til din fortøyningsplass.
Jeg har en skjøteledning på 25meter, båten er 12 meter lang og strømtilkoblingen er bak på båten, det er praktisk umulig med f.eks 15 meter skjøteledning. Jeg vil tro det står noe om dette i NEK 410 (denne har jeg ikke)
Jeg har risikovurdert til at jeg kan bruke 25m ettersom det er dette som er tillatt til campingvogner 721.55.02.06
Ja, kravet er maksimalt 10 meter, men man bør resonnere som JHS lenger opp i tråden:"Dette gjelder total lengde på kabel, og vil si at du stort sett må nærmere enn 10 meter da landstrømmen ikke alltid kobles til på baugen..".
Til mik-jens: Risikovurderingen din er sikkert innenfor.
De fleste brukere vil imidlertid ikke ha kunnskapen/forståelsen av dette, og derfor bør man risikovurdere nye installasjoner "konservativt", og ved å ta hensyn til innspillet fra JHS, i første avsnitt i dette innlegget.
Er enig i at du kan risikovurdere deg bort fra dette i slike spesifikke tilfeller. Så lenge det er risikovurdert.
En annen tanke er også at skjøteledninger bør plasseres slik at de ikke havner i klem mellom båt og brygge.
Pleier å anbefale å føre dem opp i baugen på båten slik at de ikke blir snublefeller, samt at risiko for at de da kommer i klem og på sikt blir skadet blir minimal
Er enig i at du kan risikovurdere deg bort fra dette i slike spesifikke tilfeller. Så lenge det er risikovurdert.
En annen tanke er også at skjøteledninger bør plasseres slik at de ikke havner i klem mellom båt og brygge.
Pleier å anbefale å føre dem opp i baugen på båten slik at de ikke blir snublefeller, samt at risiko for at de da kommer i klem og på sikt blir skadet blir minimal
Bra JHS, og dette er jo nettopp god vurdering av risiko (= god risikovurdering :-)).
Du kan bruke så lang skjøteledning du bare vil vel?
Det vi ska forsikre oss om er at det ikke er nødvendig med lange kabler. Derfor 10 meter unna plassen. Dette går ikke bare på rene elektriske parameter som spenning og kortslutning. Men også fare for snubling.
Om en kar kommer med en gigantisk båt og 30 meter kabel har ikke vi noe med.
Er i praksis ikke mulig å styre hvor lang skjøteledning den enkelte båteier benytter.
Så ja, jeg er enig i at det installatør skal/kan ta ansvar for er den faste installasjonen (som alltid).
Er i praksis ikke mulig å styre hvor lang skjøteledning den enkelte båteier benytter.
Så ja, jeg er enig i at det installatør skal/kan ta ansvar for er den faste installasjonen (som alltid).
Hei
ser at du konsekvent snakker om skjøteledning.
Og andre og jeg snakker om landstrømkabel.
I mitt hode er det to forskjellige ting,
Ved bruk av skjøteledning som en trekker ombord og kopler til elektrisk utstyr som er dobbeltisolert har en alt på det tørre og bryter ingen forskrifter. er det rett?
Landstrømskabel kopler en til kontakten ombord og da har en vell en sentral med med sikringer og overspenningsvern og forgreninger videre til forbruker vannbreder, lader O.S.V.
Skal et slikt opplegg ha samavarserklæring av en Elektrikker ?
Hei
ser at du konsekvent snakker om skjøteledning.
Og andre og jeg snakker om landstrømkabel.
I mitt hode er det to forskjellige ting,
Ved bruk av skjøteledning som en trekker ombord og kopler til elektrisk utstyr som er dobbeltisolert har en alt på det tørre og bryter ingen forskrifter. er det rett?
Landstrømskabel kopler en til kontakten ombord og da har en vell en sentral med med sikringer og overspenningsvern og forgreninger videre til forbruker vannbreder, lader O.S.V.
Skal et slikt opplegg ha samavarserklæring av en Elektrikker ?
Jeg forholder meg til delnorm 709 Marinaer og lignende områder i NEK 400:2014.
I avsnitt 709.1 Omfang står det blant annet:De spesielle kravene i NEK 400-7-709 gjelder bare for kurser i marinaer og lignende områder som er spesielt beregnet på å forsyne lystfartøyer.Kravene gjelder ikke for de interne elektriske installasjonene i lystfartøy.
For elektriske installasjoner i lystfartøy, se tidligere tråd her: https://www.trainor.no/cms/Forum/Forskrifter-og-normer-landbasert/Kan-NEK-400-legges-til-grunn-for-el-installasjon-i-daycruiserbaat.
Jeg forholder meg til delnorm 709 Marinaer og lignende områder i NEK 400:2014.
I avsnitt 709.1 Omfang står det blant annet:De spesielle kravene i NEK 400-7-709 gjelder bare for kurser i marinaer og lignende områder som er spesielt beregnet på å forsyne lystfartøyer.Kravene gjelder ikke for de interne elektriske installasjonene i lystfartøy.
For elektriske installasjoner i lystfartøy, se tidligere tråd her: https://www.trainor.no/cms/Forum/Forskrifter-og-normer-landbasert/Kan-NEK-400-legges-til-grunn-for-el-installasjon-i-daycruiserbaat.
Takker for bra linker.
Var definisjon skjøteledning / Landstrømskabel OK?
har et spørsmål som jeg håper at du kan avklare
Denne
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2001-12-04-1450
§ 2.Virkeområde
Forskriften gjelder for prosjektering, utførelse, drift, endring og vedlikehold av maritime elektriske anlegg på norske skip, flyttbare innretninger, sjøredskaper og fritidsfartøy. Forskriften gjelder også for elektrisk utstyr som er tilkoblet maritime elektriske anlegg.
I siste linje i § 6 "Denne paragrafen gjelder ikke fritidsfartøy."
Menes det hele § 6 eller bare EX jf. § 20.?
§ 6.Kontroll. Erklæring om samsvar. Dokumentasjon
Før anlegg tas i bruk og etter hver endring, skal reder sørge for at det er kontrollert og prøvet for å sikre at det tilfredsstiller forskriftens sikkerhetskrav.
Enhver som er ansvarlig for prosjektering, utførelse eller endring av anlegg skal utstede erklæring til reder om samsvar med sikkerhetskravene i denne forskrift.
Som underlag for slik erklæring skal det være utarbeidet dokumentasjon som gjør det mulig å vurdere om anlegget er i samsvar med forskriftens krav.
Dokumentasjonen skal utformes i henhold til gjeldende IEC-normer, eller norske normer.
Det må foreligge en oversikt over anvendte normer, eventuelt en detaljert beskrivelse av løsninger som er valgt for å oppfylle forskriftens krav når normer ikke er anvendt.
Dersom det er nødvendig å ta spesielle forholdsregler i anlegget for å oppfylle kravene om elektromagnetisk kompatibilitet, skal den som prosjekterer eller utfører anlegget utarbeide instruksjon for bruk og vedlikehold av disse tiltakene. Slik instruksjon skal være lett tilgjengelig om bord.
Reder skal sørge for at det forefinnes erklæring om samsvar om bord.
Erklæring om samsvar må minst inneholde følgende:
-Navn og adresse til den/de ansvarlige for prosjektering, utførelse eller endring av anlegget,-identifikasjon av anlegget,-betegnelse på normer anvendt helt eller delvis, eller andre tekniske spesifikasjoner som anlegget er basert på i tilfelle normer ikke er anvendt,-forsikring om at anlegget oppfyller kravene til sikkerhet i denne forskriften,-underskrift av den/de ansvarlige for prosjektering, utførelse eller endring av anlegget og-dato for erklæringen.For elektriske anlegg i Ex-områder gjelder spesielle dokumentasjonskrav, jf. § 20.
Denne paragrafen gjelder ikke fritidsfartøy.
Det gjelder hele paragrafen (samt påfølgende paragrafer 7 og 8).
Det gjelder hele paragrafen (samt påfølgende paragrafer 7 og 8).
Det var så ille ja.
Takker
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.