To kurser i ett rør NEK2014/Bolig2011

Spurt 2:49 - 4.12.2016 av Elinst|Siste svar 18:19 - 8.12.2016 av Hans Olav Arnesen

Elinst

Hei,

Har lest tråden som angår to kurser i samme rør;

https://www.trainor.no/cms/Forum/Forskrifter-og-normer-landbasert/To-kurser-i-ett-roer

og ettersom tråden er gammel, ønsker jeg å høre deres vurderinger på følgende (aktuelt i en oppgradering av eksisterende anlegg):

1) Vil det være i henhold til NEK400:2014 og Bolig2011 å benytte en 5G1,5mm2 i felles 16mm rør forsynt av to 10A kurser?

Tanken min er: Strømføringsevne 2x1,5 A1 14,5A redusert med faktor 0,8 for to kurser i samme rør gir 11,6A. Det burde være innenfor både med 10A selv med I2=1,45In for "eldre sikringer", men forsåvidt enda bedre med nyere I2=1,2In.

Vil dette være ok? Selvsagt med god merking.

Takker.

Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (11)

1111

Postet 9:36 - 4.12.2016

Gitt at tallene dine stemmer(det gjør de sikkert), så vil dette ikke være ok iht 823 i normen. Iz skal være mindre eller lik I2. Iz her er da etter korrigering og såvidt meg bekjent finner du ikke vern med I2 verdi på 1.16 eller bedre. Du måtte altså hatt en IZ på 12A og vern med I2 på 1,2 for å få dette til å gå opp.

Vet at noen velger å korrigere for lavere temperatur enn 30 grader for å "kjøpe" seg de siste marginene feks ved PR i rør, og det ville nok også bikket deg over til at kravet går opp. Eller du kan bare trekke 2,5mm.

EnToTre

Postet 12:02 - 4.12.2016

Det er ofte fristende å trekke inn flere ledere i en eksisterende installasjon. Det enkleste, kjappeste og peneste løsningen. Nettopp var jeg borti et kjøkken som hadde tre kurser i et rør. I røret for komfyrkursen hadde man også trekt inn for varmtvannsbereder og oppvaskmaskin.

For veldig mange tilfeller så er ikke dette noe problem. Kurs for vaskemaskin og tørketrommel i samme rør ville jeg ikke vært redd for. Men det er jo verre å dokumentere det...

Elinst.

Postet 12:37 - 4.12.2016

Gitt at tallene dine stemmer(det gjør de sikkert), så vil dette ikke være ok iht 823 i normen. Iz skal være mindre eller lik I2. Iz her er da etter korrigering og såvidt meg bekjent finner du ikke vern med I2 verdi på 1.16 eller bedre. Du måtte altså hatt en IZ på 12A og vern med I2 på 1,2 for å få dette til å gå opp.

Vet at noen velger å korrigere for lavere temperatur enn 30 grader for å "kjøpe" seg de siste marginene feks ved PR i rør, og det ville nok også bikket deg over til at kravet går opp. Eller du kan bare trekke 2,5mm.

Takk for svar, du har selvfølgelig helt rett. Jeg ser nå at jeg tok en interessant blanding og snarvei hvor jeg blandet kravet i NEKen og (en feil) forståelse av en tabell i bolignormen jeg satt og så på, det ble bare rot. Fram og tilbake like langt.

Mulig det går med 2,5mm2, jeg trodde det ble for mye for et 16mm rør, men ser jo at de faktisk selger 5G2,5 i 16mm rør som prefix så teoretisk burde det jo gå fint - om jeg får det til å eksisterende anlegg er vel en annen sak :)

Med 2,5mm2 blir Iz=19,5*0,8=15,6A. Med I2=1,2 går det da akkurat greit å sikre med to stk 13A sikringer. Enig?

Takk for hjelpen

EnToTre

Postet 13:00 - 4.12.2016

5 leder i stålrør kan gå greit. 2 mann, glimiddel og litt banning så er du der. Om det er i korrugerte rør så har jeg mine tvil.

Det er vel jordfeilbryter på dette? Vurdere å gå ned til 1,5 på beskyttelseslederen?

Elinst

Postet 18:53 - 4.12.2016

5 leder i stålrør kan gå greit. 2 mann, glimiddel og litt banning så er du der. Om det er i korrugerte rør så har jeg mine tvil.

Det er vel jordfeilbryter på dette? Vurdere å gå ned til 1,5 på beskyttelseslederen?

Hehe, enig. Ser det levende for meg. Er k-rør, men det er et forholdsvis rett strekk så kan hende det kunne gått. Er jordfeilbryter, så mulig reduksjon av jordleder kan være et alternativ men ønsker i utgangspunktet ikke å strekke reglene mer enn nødvendig.

Er snakk om oppgradering av kjøkken. Har en 4mm2 kurs fra før, og har et ledig rør som skal være til platetopp. Så en mulighet kan være å doble 4mm2 kursen og sikre det ned til 2 stk 16A. Da er man vel godt innenfor, og 5G4 går kanskje fint i 20mm røret?

Appropos; en større induksjonstopp, 80-90cm, hva er vanlig å trekke til disse nå om dagen? Holder det 4mm2 C20 eller går man vanligvis opp til 6mm2? Har som sagt en ledig rør her som jeg tenkte å bruke til denne, og da kunne jeg jo fått disse to 16A frigjort fra eksisterende komfyrkurs dersom jeg dobler den og brukt til stekeovn m.v.

1111

Postet 21:49 - 4.12.2016

Min erfaring er at det legges opp 25A/6mm for induksjon i dag. En 20A fungerer jo også helt fint, kanskje bare ikke på heftige runder med feks julematlaging der alt helst skal være på samtidig. Veldig vanlig å beholde en 20A komfyrstikk til platetopp, og heller supplere med egen 16A kurs for ovn ved rehab. I de tilfellene passer jeg på å informere kunde om at det kan skje at sikringen legger ut, og tar det gjerne med som info i risikovurderingen selv om jeg ikke gjør noe med denne kursen.

Merk at om du trekker 4mm må du forholde deg til det skjerpede kravet i 823(I2

EnToTre

Postet 21:58 - 4.12.2016

Vi alle er redde for å underdimensjonere anlegget, så vi overdimensjonerer alltid.

Er det noen som har opplevd problemer med 20A på platetopp? Jeg har hørt folk sier at det kan bli problemer, men ikke opplevd at det faktisk har blitt problemer.

Det er vel boost-funksjonen som er "farlig" med platetopper? Og når man lager mat i julen så bruker man ikke boost på alle samtidig, men man har på alle platene på samtidig på "vanlig" funksjon. Da bruker jo ikke en induksjonsplatetopp mer energi i løpet av en halvtime eller time. Når det er snakk om slike belastninger så er jo det interessante energien som trekkes i løpet av en time.

Skal du trekke inn flere kabler i eksisterende k-rør så ville jeg maksimert sjansene mine! Det er ikke sikkert du får mer enn en sjanse til å få de gjennom. Kanskje du kommer halvveis og ikke får det trekt ut igjen.

Elinst

Postet 7:53 - 5.12.2016

Min erfaring er at det legges opp 25A/6mm for induksjon i dag. En 20A fungerer jo også helt fint, kanskje bare ikke på heftige runder med feks julematlaging der alt helst skal være på samtidig. Veldig vanlig å beholde en 20A komfyrstikk til platetopp, og heller supplere med egen 16A kurs for ovn ved rehab. I de tilfellene passer jeg på å informere kunde om at det kan skje at sikringen legger ut, og tar det gjerne med som info i risikovurderingen selv om jeg ikke gjør noe med denne kursen.

Merk at om du trekker 4mm må du forholde deg til det skjerpede kravet i 823(I2

Takk for input! Enig i din vurdering, og siden jeg har muligheten til 25A/6mm2 så går jeg nok der når jeg først er i gang. Klar over at 20A+risikovurdering/info også bør være ok, men litt interessant å vite litt om driftserfaringen fra disse da. Er det kun "teoretisk" fare for at sikringen ryker hvis man nesten med overlegg legger inn alt av plater og boost samtidig, eller skjer i dann og vann fordi man satt på sausen litt for tidlig.

Synes det er litt vanskelig å "lese" effekten på disse platetoppene, virker som de ofte er oppgitt til absolutt max max max, og disse boost funksjonene fyrer jo av litt hvis disse er med.

Klar over 823 ja :)

Hans Olav Arnesen

Postet 13:48 - 8.12.2016

Elektrisk utstyr bør sikres som beskrevet av leverandør.

Se for eksempel her: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/50291619/.

EnToTre

Postet 15:10 - 8.12.2016

Ikke så sikker på om 25A på IKEAs hjemmeside betyr anbefalt sikringsstørrelse.

På deres stikkontakter står det 16A, men går jo fint antrekk å ha den på 10A. Umulig å vite hva IKEA mener her, men jeg tenker mer maks sikringsstørrelse.

Hans Olav Arnesen

Postet 18:19 - 8.12.2016

Det er det opp til deg, som installatør, å finne ut av.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.