Trafo etter elbillader

Spurt 11:36 - 11.1.2022 av Stian|Siste svar 8:49 - 12.1.2022 av Hans Olav Arnesen

Stian

Hei.

Vi har kommet over en litt spesiell problemstilling.

Det er montert et Zaptec ladeanlegg på 230V IT med 3-faser. Dette fungerer greit for de aller fleste bilister i garasjeanlegget. Det har nå kommet inn en Renault Zoe som krever TN-nett.

Siden man ikke kan registrere 1 TN lader i anlegget som ellers er IT nett er følgende forslag blitt drøftet.

Fra infrastruktur kobles Zaptec lader. Fra stikkontakt på Zaptec lader tilkobles en 230V IT / 230V TN transformator. Fra transformator til plugg for lader slik at lokalt TN nett lages. Signalkabler i pluggen kobles direkte fra plugg etter trafo til lader slik at disse vil omgå transformator.

Er det noen som har noen innvendinger på risikoen ved et slikt oppsett? Vi vil montere sikring etter trafo for å ivareta personsikkerhet, samt før trafo for å ivareta trafo.

Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (5)

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 13:16 - 11.1.2022
Instructor contact card

Om dere ikke allerede har gjort det bør dere diskutere problemstillingen med Zaptec.

Tore

Postet 14:36 - 11.1.2022

Om bilen lader på 3-fase IT så er det ikke sikkert at den er beregnet for det. De fleste ladbare kjøretøy er laget for å kun å lade 3-fase 400V TN eller 1-fase 230V IT. Her må mann sjekke med bil produsenten.

Renault Zoe liker ikke IT uansett.

Elbil

Postet 6:50 - 12.1.2022

Kan vel benytte 230v skilletrafo foran den aktuelle laderen. Noratel vet jeg har trafoer beregnet for dette, da opprettholdes IT nett. Styresignal kan jo gå utenom uansett.

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 8:47 - 12.1.2022
Instructor contact card

Om bilen lader på 3-fase IT så er det ikke sikkert at den er beregnet for det. De fleste ladbare kjøretøy er laget for å kun å lade 3-fase 400V TN eller 1-fase 230V IT. Her må mann sjekke med bil produsenten.

Renault Zoe liker ikke IT uansett.

I henhold til undersøkelser utført av Easee kan de aller fleste biler lades med 3-fas IT, men det er ganske mange bilprodusenter som ikke går god for en slik løsning. Dette betyr at 3-fase lading på IT bør avklares med bilprodusenten, hvis ikke kan garantien bortfalle.

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 8:49 - 12.1.2022
Instructor contact card

Kan vel benytte 230v skilletrafo foran den aktuelle laderen. Noratel vet jeg har trafoer beregnet for dette, da opprettholdes IT nett. Styresignal kan jo gå utenom uansett.

Ja, dette er en mulighet.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.