Hei,
Har en kunde med eget område for trucklading (ca 50 ladepunkt). 400V anlegg fra rundt 2010 med Kanalis skinner, uttaksbokser og rundstift 16A/32A til ladere. Uttaksboksene har automatsikringer, ikke jordfeilautomater/brytere.
Kunde skal nå utvide anlegget, hva er dagens krav til forankoblet vern? Kan man definere dette som et BA4 område? Beskyttelsestiltak 412/413/414?
Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Fra NEK 400:2022 er omfanget av delnorm 722 i praksis endra. Tidligere var elektrisk kjøretøy definert spesielt som kjøretøy hovedsakelig beregnet til bruk på offentlige veier.
Min forståelse er derfor at kravene i 722 gjelder for all lading av elektriske kjøretøy hvor merkeladestrømmen er over 5 ampere, også for lading av truck.
Alternativer til beskyttelse mot elektrisk sjokk følger av avsnittene 410.3.3, 722.411.3.3 og 722.413.2.1 i NEK 400:2022. I praksis 30 mA jordfeilvern, dobbel eller forsterket isolasjon, eller skilletransformator i samsvar med NEK IEC 61558-2-4.
Fra NEK 400:2022 er omfanget av delnorm 722 i praksis endra. Tidligere var elektrisk kjøretøy definert spesielt som kjøretøy hovedsakelig beregnet til bruk på offentlige veier.
Min forståelse er derfor at kravene i 722 gjelder for all lading av elektriske kjøretøy hvor merkeladestrømmen er over 5 ampere, også for lading av truck.
Alternativer til beskyttelse mot elektrisk sjokk følger av avsnittene 410.3.3, 722.411.3.3 og 722.413.2.1 i NEK 400:2022. I praksis 30 mA jordfeilvern, dobbel eller forsterket isolasjon, eller skilletransformator i samsvar med NEK IEC 61558-2-4.
Takk for godt svar Hans Olav.
Hva blir gjeldende hvis merkeladestrømmen er under 5A?
Fra NEK 400:2022 er omfanget av delnorm 722 i praksis endra. Tidligere var elektrisk kjøretøy definert spesielt som kjøretøy hovedsakelig beregnet til bruk på offentlige veier.
Min forståelse er derfor at kravene i 722 gjelder for all lading av elektriske kjøretøy hvor merkeladestrømmen er over 5 ampere, også for lading av truck.
Alternativer til beskyttelse mot elektrisk sjokk følger av avsnittene 410.3.3, 722.411.3.3 og 722.413.2.1 i NEK 400:2022. I praksis 30 mA jordfeilvern, dobbel eller forsterket isolasjon, eller skilletransformator i samsvar med NEK IEC 61558-2-4.
Takk for godt svar Hans Olav.
Hva hvis merkeladestrømmen er under 5A
Avsnitt 722.1 i NEK 400:2022 beskriver omfanget av spesielle krav for forsyning av elektriske kjøretøy. Spesielle krav i 722 gjelder ikke om merkestrøm for ladeutstyr er 5 A eller mindre.
Alternative metoder for beskyttelse mot elektrisk sjokk følger av avsnittene 411 - 414. Når automatisk utkobling er valgt som metode ved TN-system er det kun avsnitt 411.3.3 som gjelder generelt, samt eventuelle tilleggskrav som følger av del 7 og/eller del 8.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.