Jeg er i diskusjon med utførende elektriker angående en installasjon av elbil lader og vil derfor høre om det han sier stemmer.
Inntak er 3x63 og det er lagt en tfxp 16mm2 fra fordelingblokker i hovedskap til garasje (10 meter) Der skal det settes opp en underfordeling med kurs til lader (32a 1 fas lader) Fra underfordeling er det ca 5 meter kabelstrekk utenpåliggende betong.
Må denne sikringen være 40a og med 10mm2 tverrsnitt for å hente ut maks av laderen? 32a - 7,3kw.
Jeg har både hørt med mange andre som har fått installert lader og lest flere steder at det er tilstrekkelig og vanlig med 32a sikring og 6mm2 for å hente ut 32a.
Det andre jeg lurer på er om det trengs overspenningsvern også i underfordeling når det er på hovedskap?
Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
1. 32A til elbilen er egentlig brutalt for det elektriske anlegget. 20A er mer enn nok.
2. 32A 1 fas er mange plasser søknadspliktig!
3. For TFXP så er det vel nok med 4mm2 også. 6mm2 er ihvertfall nok.
4. Det er ikke heldig å kjøre ting på maks. 32A sikring og 32A lading gjør at sikringen ligger på maks. Sier seg selv at det ikke er heldig.
5. Overspenningsvern i garasjen kan man ikke si noe om her. Det må vurderes ut fra stedlige forhold.
Vi kjenner ikke alle vurderinger gjort av din elektrovirksomhet, og jeg anbefaler deg i utgangspunktet å forholde deg til deres valg. Mistenker du at deres vurderinger er feil kan du jo spørre en annen virksomhet om et tilbud.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.