Skal legge opp ny kurs til elbillader i garasje. Setter opp aut.sikr. og JFB type B i sikringsskap og ladeboks i garasje.
Har JFB type B samme egenskaper som type A i tillegg til vern på DC-strømmer? Det vil å såfall gå fint med en PFSP mellom hus og garasje, sammenlignet med PFXP som er dobbeltisolert? Dette vil også gjøre valg av type kabel enklere mtp forlegning av PFXP i bakken.
Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Ja, det er OK med PFSP til ladeboks når du har jordfeilbryter type B i forkant.
Hvis ladeboks har jordfeilbryter type B, kan du med fordel legge PFXP og ikke ha jordfeilbryter i forkant.
Dersom det er DC-vern i ladeboks, kan en da ha «vanlig» JFB type A i sikringsskap? Eller skal det aldri være et slikt vern på en elbilladerkurs? I dette tilfellet er det felles jordfeilbryter på flere kurser, så jeg vil ikke risikere å sette dette vernet ut av funksjon ved å koble elbilen på denne dersom det medfører fare.
Du må avklare med vernleverandør at det vil fungere med type A forankoblet type B.
Ihht NEK 400:2018-722.411.3.3 skal hvert tilkoblingspunkt INDIVIDUELT beskyttes av strømstyrt jordfeilvern maks 30mA. Så felles jordfeilbryter foran flere kurser er ikke tilstrekkelig.
Er det DC vern i ladestasjon kan en ha vanlig type A forankoblet ihht 722.531.2.3.101
Det har du helt rett i Joakim R.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.