Ujorda stikkontakter i "tørre rom" fra 1995

Spurt 8:26 - 7.12.2023 av Installatørkandidat|Siste svar 8:36 - 8.12.2023 av Hans Olav Arnesen

Installatørkandidat

Hei

Jeg lurer på om det er lov å ha ujorda stikkontakter i bolig fra 1995, dersom det er metaliske konstruksjoner i rommet f.eks radiator.

Kan noen evt. hjelpe meg å henvise til FEB 91.

Videre lurer jeg på hva som definisjon på et tørt rom iht. (FEB 91)

Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (2)

Olav Fossdal

Postet 22:04 - 7.12.2023

Utklipp fra en eldre tråd:

Avsnitt 413.3.0 i FEB 1991 beskriver at generelt må punktene 413.3.1 til 413.3.6 være oppfylt. Det står imidlertid også at for bolig forsynt med IT- eller TT-system er det kun kravene i 413.3.2 og 413.3.4 som må være tilfredsstilt.

Frem til 1999 (FEL) var det altså tillatt med f.eks. radiatorer i ikke ledende omgivelser uten at avstandskravene i 413.3.3 var ivaretatt, men kun for boliger med IT og TT.

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 8:36 - 8.12.2023
Instructor contact card

Bra utklipp fra Olav. Svaret på Installatørkandidat sitt første spørsmål er altså: Ja det var/er lov.
Imidlertid er ikke dette noen god/anbefalt løsning.

Tørre rom gjaldt som begrep før FEB91 (i FEA og FEB88). Dette begrepet er altså ikke relevant for FEB91. Relevant begrep i FEB91, i denne sammenheng, er Beskyttelse ved hjelp av ikke-ledende omgivelser (§ 413.3).

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.