underspenning til motor

Spurt 18:19 - 25.9.2008 av jonny|Siste svar 15:08 - 30.9.2008 av l

jonny

lite aktivitet på autoforumet så prøver igjen her:

en asynkronmotor får tilført lavere spenning enn den er beregnet for, for eksempel 220 V istedet for 230V.

det påstås at motoren fremdeles vil levere samme effekten som før ved at den kompenserer med å dra større strøm.

stemmer dette? hvorfor skjer det i så fall?

en skulle tro at lavere tilført spenning ville resultere i lavere effekt..og mindre strøm, ikke større..?
Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (20)

Petter Pan

Postet 22:57 - 25.9.2008
På samme måte som ved å redusere feltet på DC motor, får vi også en feltsvekkelse på AC motoren dersom spenningen er lavere enn det motoren er konstruert for. Dette gir et lavere moment på motoren. Tar du spenningen langt nok ned så er feltet så svekket at motoren ikke vil gå. De som påstår noe annet har sovet i timen.

L

Postet 0:14 - 26.9.2008
Og drar den mere strøm vil vel motorvernet koble inn?

Mont

Postet 9:00 - 26.9.2008
Pluss at du kan bruke ohms lov som et eksempel (om man ser bort ifra induktive verdier som ikke er relevant nå).

Reduserer du spenninga så vil strømmen gå ned, siden motstanden er den samme.

Den totale effekten vil da gå ned.

Å halvere spenningen resulterer i at man får bare en fjerdedel av effekten.

For å gjøre regnestykket enkelt så bruker vi en varmeovn som eksempel. Si varmeovnen har en resistans på 23ohm. Der resulterer i at den trekker 10A ved 230V. Og dermed 2300W effekt.

Så halverer vi spenningen, til bare 115V. Da vil vi få en strøm på 5A.
Og en total effekt på 575W.
Mange tror at man ved å halvere spenninga halverer effekten. Men her ser man at ved å halvere spenninga så får du bare 25% effekt.

Behøver ikke halvere spenninga. Vi kan for eksempel bruke 230V ovn på 220V.

Denne ovnen ville ved 220V brukt 9,5A. Altså 2090W. Det er hele 210W svekkelse på å bare miste 10V.

Prinsippet er noe det samme med trefasemotorer også.

jonny

Postet 12:44 - 26.9.2008
men termisk vern vil løse ut ved for lav spenning(påstås det av de som vet).

det betyr i praksis at strømmen vil ha økt utover motorens merkestrøm.

men hvis en følger vanlig ohms lov ved resistiv last skal jo strømmen minke ved fallende spenning, ikke øke...?

Mont

Postet 13:47 - 26.9.2008
Om et vern vil løse ut av underspenning eller ikke kommer an på hvordan funksjon det har. Er det et nullspenningsrele så kan det bli trøblete ved at maskinen ikke lar seg starte.

Strømmen vil ikke øke om spenningen synker. For da må du endre impedansen i lasten. Det som kan forekomme er derimot at motoren ikke får kommet seg opp i turtall og bare tar til seg startstrøm. Og DA kan vernet løse ut. Motstanden er jo lavere når motoren står stille enn når den er i rotasjon.

Men her er det snakk om små differanser. Små nok til at motoren går som normalt men at den vil ha lavere effekt. Og da vil strømmen minke og dermed er to variabler redusert. Du vil angripe regnestykket på to steder og resulterende effekt blir kraftig redusert.

l

Postet 15:45 - 26.9.2008
Nå trør jeg i ukjent farvann.

Jo mer moment motoren har jo lettere drar den lasten. Jo mindre strøm trengs.

Får motoren mindre enn tiltenkt spenning. Så vil motoren få dårligere moment, som vil føre til at ""motstanden"" for motor øker. Dermed øker strømmen. Dermed vil motorvernet ryke, alternativt uten så vil motoren gå varm og brenne seg selv om lasten er for stor iforhold til momentet motoren får av den lave spenningen.

Dette er bare hvordan jeg tenker raskt nå, bare til å angripe om noen mener dette blir feil.

jonny

Postet 17:02 - 26.9.2008
en asynkron kortslutningsmotor drar jo maksimal strøm i startøyeblikket, da er jo rotoren kortsluttet, og i prinsippet lik en transformator i kortslutning.

men vil det som skrives her bety at ved underspenning vil ikke merkestrømmen øke utover In, bare det at siden momentet svekkes vil det ta lengre tid å få opp turtallet, altså: startstrømmen varer lengre, vernet løser ut.

eller er det mulig at en motor drar mer enn mekestrømmen ved nominelt turtall også, altså at det ikke er startstrømmen som løser ut vernet, men en forhøyet varig driftsstrøm?

noen som vet noe?

l

Postet 13:34 - 27.9.2008
En motor med lite last trekker ikke merkestrømen. Så vil tenke meg at en overbelastet motor vil trekke mer/bli ødlagt. Altså om spenning synker så vil motoren bli belastet mer pga hva enn den skulle ha dratt rundt er det samme som før.

Men spørrs jo hva den drar og om motoren akkurat strekker til eller den er overdimmensjonert.

l

Postet 14:43 - 27.9.2008
Spenningsvariasjoner:
Dersom nettspenningen avviker fra merkespeningen til motoren, får motoren andre start- og driftsforhold. Den kan tolerere et avvik på +/- 5%. Startmomentet og maksimalmomentet forandrer seg med kvadraten av spenningen. Startstrømmen og driftsstrømmen forandrer seg proporsjonelt med spenningen. Det er derfor svært viktig at tilførselsledningene blir dimmensjonert slik at den unngår spenningsfall ved oppstart og drift.

Ifølge effektuttrykkene: Pt = I * I * roten i 3 * cos phi og I = Pt / (U * roten i 3 * cos phi)

Skal I være omvendt proporsjonal med spenningen. Men det er slik at magnetiseringen er overproporsjonal med spenningen (den øker mer enn spenningen). Dermed blir cos phi dårligere ved for høy strøm.

Konsekvensen av for lav spenning(akseleffekten er konstant):

1. Stator- og rotorstrømmen blir høyere
2. Magnetiseringsstrømmen blir mindre, og det blir også induksjons- og tapene.
3. Effektfaktoren øker på grunn av lavere magnetiseringsstrøm og høyere aktiv strøm.
4. Rotor- og satortap øker. Det gjør også temperaturen på grunn av dette.
5. Vikingsgraden endrer seg ubetydelig.
6. Omdreiningstallet synker.

-------------

Dette er da tatt ut fra en automaserings lærebok om akkurat dette tema, dog jeg personlig ble ikke klokere på om tilført strøm øker eller synker ut fra dette.

L

Postet 14:49 - 27.9.2008
Men siden pkt3 sier at det blir høyere aktiv strøm og pkt5 sier virkningsgraden er tilnærmet lik, så vil jeg tro at strømmen øker. eller?

Peder

Postet 18:32 - 27.9.2008
Fyttirakærn lørling e, nå er du ute på tynn is. Her var det mye tull!
Lavere spenning på motor gir:
1. Mindre strøm
2. Lavere magnetisering
3. Lavere moment
Og til slutt, turtallet på en asynkronmotor er ikke avhengig av spenningen. Det er frekvensen og poltallet i motoren som bestemmer hastigheten.

l

Postet 9:01 - 28.9.2008
Har jo sagt at jeg ikke er sikker. Bare prøver å tenke meg frem, dog det jeg skrev over ""-------------------"" vil jeg tro stemmer, siden det faktisk står i en automasjonslærebok.

Peder

Postet 14:17 - 28.9.2008
Lærling E
Kjempefint engasjement. Bra, stå på, men kast læreboka dersom de skriver slik som du sier. Da er forfatteren uten teknisk begavenhet

Forumleder

Postet 10:59 - 29.9.2008
Fint om Peder hadde noen referanser og vise til med teorien hans her. Hva heter den boken som lærlingen henviser til ISBN nummer?
Jeg er litt usikker med tanke på fluks, jerntap, viklingsytap osv når det gjelder om motoren vil trekke linjert mindre strøm når den får mindre spenning. Dersom rotoren går i tomgang så er jeg med på tanken at den trekker mindre strøm, men når rotoren starter med maks last så er jeg ikke sikker. skal sjekke det videre etter høstferien.

Ellers bra egasjement, fint at dere holder dere sakelige.

l

Postet 15:27 - 29.9.2008
Det en bok skrevet av Rolf Alvestad og heter Automatisering. Den er laget for elektro VK1. Boken har ISBN nummer 82-7345-413-4. Men hører til gamle reformen(94) så vet ikke om den er så lett skaffbar lengre.

Mangart

Postet 20:17 - 29.9.2008
Effekten av lavere spenning til motor er avhengig av lasten og momentet.
Det er en grei artikkel på følgende nettside:
http://apps1.eere.energy.gov/industry/bestpractices/energymatters/articles.cfm/article_id=7

Mangart

Postet 20:50 - 29.9.2008
For de som ikke vil lese artikkelen, så blir vel oppsummering slik:
Ved full last og redusert spenning vil strømmen øke, momentet minker, hastigheten går ned, temperaturen går opp. Ved tomgang vil strømmen gå ned.
Det motsatte vil skje ved forhøyet spenning.

Et annet problem er nok ubalanse i spenningen, dette kan gi større problemer enn ved jevnt lav spenning. Utrolig hvor store utslag du kan få ved forholdsvis små ubalanser.

jonny

Postet 11:26 - 30.9.2008
takk, denne artikkelen var bra! motor kan være kompliserte greier..

Mont

Postet 12:57 - 30.9.2008
Det er mange variabler og faktorer å forholde seg til. Ytre konsekvenser som kan spille inn på hvordan motoren vil oppføre seg i kretsen etc.

l

Postet 15:08 - 30.9.2008
Men dvs at normalt sett vil motorvernet, verne for motoren om spenningen synker. For motoren er jo beregnet for det den skal drive.

Både underdimmensjonering og overdimmensnjonering skader motoren.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.