utførelse og jording

Spurt 13:46 - 11.2.2007 av Kjetil olsen|Siste svar 17:42 - 7.3.2007 av Lille Sprint

Kjetil olsen

Jeg har ei gammel hytte hvor det elektriske anlegget nå er over 50 år gammelt. Jeg har nå tenkt å rive hele den gamle installasjonen og legge nytt helt fra inntaket.
Jeg er montør selv og skal da gjøre dette selv. I hytta er det lagt inn vann, men det er ikke klosset.
Det finnes heller ikke noe form for jording fra før.(Spyd eller ringjord)
Hadde heller ikke tenkt å legge så mye arbeid i jording, men heller utgjevnings forbinde best mulig.
Har noen et kortfattet forslag til hvordan et jordingsystem for denne installasjonen bør se ut. Dette er jo et gammelt bygg og de nyeste NEK forskriftene trenger vel strengt talt ikke ligge til grund.
Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (9)

Forumleder

Postet 7:56 - 12.2.2007
Vil anbefale deg og melde deg på et NEK 400 2006 kurs.

Frank

Postet 16:14 - 12.2.2007
Blir det ikke litt lett og bare tilby kurs? Saken er at problemstillingen Gammelt og nytt ofte ikke blir tatt opp på kurs. Spørsmålet er i mange fall hvordan ivaretar man på en god måte jording i et eksisterende bygg hvor man skal rehabilitere den eksisterende installasjonen. Har man ikke de rette svarene og begynner å foreslå en jordingsløsning etter NEK 400: 2006, Blir ikke installasjonen renovert. Dette vil kanskje igjen føre til at hele installasjonen blir forsikrings sak til slutt... Det er ikke lenger lov å benytte kobber kledd ståltråd som jord elektrode. Skal man da om det dreier seg om et mindre verksted kanskje bryte opp hele parkeringsplassen for å få til noenlunde jording?? Selv bor jeg i et område med svært drenerende sand grund. Her er det så vanskelig å få til en god jording at man ved måling nesten lurer på om man har gravd ned isolerte ledere...

Mont

Postet 16:20 - 12.2.2007
Jeg er faktisk litt enig med deg.

Selv er jeg litt usikker på om en fullrenovering av en bolig går under endring av eksisterende installasjon eller nyinstallasjon.

Er det bygget eller er det det elektriske anlegget som bestemmer hvilket år vi skal gå tilbake til i normer? Det er jo litt høl i huet å følge normer fra 1930 bare fordi boligen ble bygget på 30. tallet, rent teoretisk sett.

Mont

Postet 16:37 - 12.2.2007
Hytte mente jeg. Men det går under samme lovverk bolig og hytte.

Elektriker

Postet 18:20 - 12.2.2007
Anbefaler å utføre installasjonen etter NEK 400:2006. Med kl II på inntak og jordfeilautomater på utgående kurser trenger du ikke å dokumentere overgansmotstanden på jordelektroden. Som jordelektrode bruker du spyd og utjevningsforbinder til vannledning hvis den er av metallrør. Dersom du senere vil legge avløp fra hytta monteres ledende muffe som forbindes til utjevningskinnen.

Kjetil Olsen

Postet 18:42 - 12.2.2007
Takker for et greit svar. Men jeg ønsker å spørre litt videre: Er du sikker på at du ikke trenger dokumentere overgangsmotstanden på elektroden og hvor kan jeg i finne dette i norm eller lignende? Arbeider for en installatør som vil at vi måler ovegangamotstanden nå etter NEK 2006. Dette er et svare strev å få noe som ligner gode resultater. Har du et godt svar her letter du arbeidsdagen min mye.

Mangart

Postet 19:16 - 12.2.2007
Hei, tror at dokumentasjon av overgangsmotstand er forskjellig fra tilsyn til tilsyn. Uansett om du trenger dokumentasjon eller ikke så må du jo ha en hovedjord som er god nok, og som du kan stå inne for. Det er vel alment kjent at måling av overgangsmotstand, særlig i tettbebyggelse, er stort sett bortkastet, og gir feil resultat. De fleste kursholderne som jeg har hørt i det siste, anbefaler forenklede tabeller, som omtalt i flere av håndbøkene. Hvis du f.eks har et jordsmonn av sand/jord blanding. Denne er satt til en motstand på 1000ohm/m. Ved bruk av 30mA jordfeilbryter vil du da greie deg med ca. 1 m med spyd under frostdybde. Dette er jo overkommelig. For en liten hytte så er det jo kanskje nok med et spyd, tenker da på dekningsområdet for jordelektroden. Har ellers gode erfaringer med Elpress dypjordingssystemet, med neddrivningsrør og kobberwire. Da får du en hel wire fra bunnen og helt opp til evnt. klemme på husveggen. Da kan du slå ned røret/wiren der det er best å få det ned, og så bare fortsette med wiren under torva og inn til veggen.

Kjellulf

Postet 21:19 - 12.2.2007
Her i distriktet får vi også inn jording fra e-verket via hovedkabelen (ikke ved luftspenn).
Vi bruker å koble fra e-verksjordingen og jordingen på huset og måle overgangsmotstanden mellom disse.
Som regel viser det seg at jordingen er kjempebra.

Ved rehabiliteringer slår vi ned et jordspyd på minimum 1,5 meter (sjelden frost under 20-50 cm). Dette holder som regel. Hvis jordspydet slås ned et stykke fra huset bruker vi blank cu-wire slik at vi også får utnyttet grøften.

Lille Sprint

Postet 17:42 - 7.3.2007
Alt arbeid skal følge NEK 400:2006 uansett om det er rehab eller nytt.

MEN... DSB har i el. sikkerhet 62 sagt at ved mindre utvidelser, kan man følge eksisterende norm/forskrift om det ikke går på bekostning av sikkerheten.

DVS... at en stue som er ujordet, forlanger ikke DSB at man skal endre alt til jording, bare fordi kunden ønsker en stikk eller to til. Derimot, monterer du en stikk på ett eksisterende bad uten jordfeilbryter, strider det med DSB sine retningslinjer om man ikke ettermonterer jordfeilbryter på den kursen.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.