Utjevningsleder 544.1

Spurt 21:38 - 26.1.2023 av Olav Fossdal|Siste svar 10:12 - 27.1.2023 av Hans Olav Arnesen

Olav Fossdal

544.1 sier følgende om dimensjonering av utjevningsledere: Ledertverrsnittet for utjevningsledere for beskyttelsesformål for tilkobling til hovedjordklemmen/hovedjordskinnen skal være større eller lik halvparten av største ledertverrsnittet som er benyttet for beskyttelsesjordledere i installasjonen.

Jeg leser dette slik at dersom jeg har en installasjon med verksted og kontorlokaler, og har en elkjel med ledertverrsnitt 4g95AL, så må alle utjevningsledere i kontorlokalene minst være 25mm2, selv om kontorlokalene kun har 3g2,5 som ledertverrsnitt.

Spørsmål 1:

Spørsmålet er satt litt på spissen, og jeg ser tydelig hva NEK'en skriver, men lurer på om det kan være mulig å gjøre en egen risikovurdering her, feks at i områdene rundt elkjelen (teknisk rom) så brukes 25mm2 som utjevningsleder, mens i områder utenfor elkjelen (kontorlokaler) brukes 6mm2 som utjevningsleder?

Spørsmål 2:

Kan man bruke formelen i 543.1.2 for å "senke" kravet til utjevningsledere også?

Ta eksempelet med en elkjele (største ledertverrsnitt i installasjonen) som skal ha 4g95AL. Ved å sette en jordfeilbryter på feks 300mA i forkant, kan man kanskje redusere kravet til beskyttelsesjordlederen fra 95mm2 til 6mm2...

Da vil jo også alle utjevningsledere kunne legges som 6mm2. Har jeg forstått dette riktig?

Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (3)

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 6:25 - 27.1.2023
Instructor contact card
Avsnitt 544.1 gir dimensjoneringskrav for utjevningsforbindelser til andre ledende deler i installasjonen.
Hva som skal utjevnes følger av avsnitt 411.3.1.2, og det vil sjelden være aktuelt med slike utjevninger i kontorlokaler.

Om det skrives samsvar med NEK 400:2022 skal dimensjoneringskravet i 544.1 følges, og man kan ikke benytte formelen i avsnitt 543.1.2.

Olav Fossdal

Postet 6:57 - 27.1.2023
Takk for raskt svar. Jeg tillater meg å komme med ett nytt spørsmål, men svaret blir vel det samme :)
Eksempel:
Dersom vi har ett lagerbygg med 230V TT, 400A hovedbryter, klasse 2 (dobb.iso) frem til jordfeilautomater. Alle utgående kurser fra tavla har 30mA jordfeilbryter, utgående stigere har 300mA.
Største beskyttelsesleder i installasjonen er en CU70 (PFSP 3x240, stiger til UF).
Spørsmål:
Hva blir kravet til utjevningsledere her?
Ref 544.1 så blir det 35mm2 = 25mm2.
Men største feilstrøm som kan oppstå er 300mA, ettersom alle utgående kurser er beskyttet av jordfeilvern.
Er det ikke da litt voldsomt å legge 25mm2 til utjevning av armering/bygningskonstruksjoner/osv?
Vil det ikke være nok med 6mm2, hvertfall i praksis? Eller er det noe jeg misforstår her?

Hans Olav Arnesen

Forumleder
Postet 10:12 - 27.1.2023
Instructor contact card
Du kan alltid skrive avvik med NEK 400 relatert til FEL § 10, men da må du dokumentere at tilsvarende sikkerhetsnivå oppnås.

Det enkleste er vel å legge 25 kvadrat.

544.1 følger av europeisk regelverk (direkte oversatt fra CENELEC HD 60364-serien), og jeg kjenner ikke til bakgrunnen for/diskusjonen om dette punktet i europeisk standardkomite.
Det jeg imidlertid vet at dette avsnittet har vært endra flere ganger de 10 - 20 siste årene, men pr nå gjelder altså kravet i NEK 400:2022.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.