Utstyrsgaranti

Spurt 21:51 - 27.12.2016 av Chris|Siste svar 10:34 - 29.12.2016 av Hans Olav Arnesen

Chris

HeiNå til dags møter vi elektrikere stadig kunder som har kjøpt materiellet selv. Det kan være det samme som vi ville kommet med. Mitt spørsmål: hvem står ansvarlig for de produktene som blir montert? Tenker da hvis du møter på "riktig" type kunde. Greit man kan skrive i en samsvarserklæring at kunde leverte materiellet selv og at garantier ikke gjelder. Men du som elektriker har et ansvar for at montert utstyr er godkjent og montert riktig. I følge lover og regler, skal du ikke da gi noen form for garanti for utstyr du monterer ,selv om du ikke leverer det selv?
Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (3)

2222

Postet 11:04 - 28.12.2016

Nei. Det er mot selger av produktet man må rette en eventuell reklamasjonssak iht til forbrukerkjøpsloven. I slike tilfeller er det ikke elektriker/Installatør som selger produktet, derav ingen ansvar om dingsen ryker. Er det et godkjent/egnet produkt er det ikke noe regelverk som står i veien for å montere dette.

Tar man med i betraktningen hvem som iht FEK har lov å installere, så er det også en selvfølge at kunde som har levert utstyr selv som blir feil på må betale elektriker for hver runde man må inn å demontere/montere.

EnToTre:)

Postet 16:02 - 28.12.2016

Den som leverer tjenste/utstyr er ansvarlig for det. En er ansvarlig for det man leverer

Om kunden kjøper utstyr på elektroimportøren så er de ansvarlig for det.

Du som monterer er da ansvarlig for monteringen. Alt skal monteres etter instrukser fra produsenten. Det innebærer at om kunden kommer med utstyr du ikke kjenner til så skal du lese gjennom monteringsanvisningen. Foreligger det ingen slik dokumentasjon så kan du heller ikke montere det. Du bør skrive i samsvarserklæringen at kunden leverte utstyret selv.

-----------------------------

Tenkt scenario:Kunden bruker tid på å kjøpe materiell. Du skal montere det men ser at det er kjøpt inn feil utstyr, eller at noe mangler. Da må kunden kjøpe mer utstyr. Et år senere er det feil på dimmeren. Kunden ringer deg og du drar ut. Du finner feilen og sier til kunden at han må gå til elektroimportøren og klage til de. Siden du koblet fra dimmeren må du sette på blindlokk. Kunden drar til elektroimportøren og klager, og får med seg ny dimmer. Du kommer så og bytter dimmeren.

Det er klart at i mange tilfeller bruker kunden mye tid på dette, samt at det fort kan bli flere turer for elektrikeren. Er ikke alltid det er billigere å kjøpe ting selv.

Hans Olav Arnesen

Postet 10:34 - 29.12.2016

Bra avklart!

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.