Batteripakker

Spurt 14:49 - 27.7.2010 av Tore|Siste svar 5:49 - 21.9.2010 av Forumleder

Tore

Hvor ofte skel batteripakker ombord i supply båter skiftes ut?
Har syrebatteri til radioutstyr og gele batterier på de andre bankene.
Helpful answer marked by forum leaderLøst
Havtil/IEC 61892-serien (Offshore) rev. 2019

Kurs for elektrikere, automatikere, ingeniører og annet personell som arbeider med eller prosjekterer elektriske anlegg offshore. Les mer.

Svar (5)

elektriker

Postet 10:39 - 1.8.2010
Hei, hiver meg på denne tråden her jeg også.
Er ikke sikker på om det står noen plass hvor ofte batteriene skal skiftes, men det er ofte interne krav at batteriene skal skiftes hvert 5 år.

Men jeg har også et spørsmål angående batteripakker ombord på skip, er det noen krav til valg av type batteri? Eller kan man benytte syrebatteri, gele batterier eller vedlikeholdsfrie batterier etter ønske så lenge Ah timene stemmer?

Trikker

Postet 20:27 - 2.8.2010
Kravene var tidligere hvert 4. år på radio- og nødbatterier. Om dette fortsatt er tilfelle er jeg litt usikker på. Så lenge Ah-timene stemmmer skal det vere greit nok. Man må tenke litt på hvilke type drift det er på batteriene, til en Em.Gen. vil man bruke startbatterier, dette er ikke nødvendig å bruke på f.eks. radiobatterier.

Man må aldri blande nye og gamle batterier, og aldri sette base og syrebatterier i samme innkapsling.

Forumleder

Postet 7:44 - 16.8.2010
Det foreliggr ingen spesifikke myndighetskrav i forhold til utskifting av batterier, eller batteritype. Derimot forligger det en rekke andre krav. De viktigste er:

- Batterispenningen skal opprettholdes innenfor +/- 12 % i HELE
utladningstiden.
- 18/6 timers kapasitet (unntak for passasjerskip som har strengere
regler).
- Fullstendig utladet batteri skal kunne lades opp i løpet av 10
timer.
- Ventilasjon av batterirom og kasser.
- Plassering.

Tore

Postet 12:29 - 18.9.2010
Hei

Det finnes hvertfall krav til Radiobatteri.
Reglene finner dere her: http://www.lovdata.no/for/sf/nh/xh-20041217-1856.html

Et lite utdrag:
(6) Reservekraftkilden skal:

a. Gi lys til radioinstallasjonene som nevnt i fjerde ledd.
b. Kunne lades automatisk opp til minimumskapasitet innen 10 timer, dersom reservekraftkilden er oppladbare batterier.
c. Være uavhengig av skipets fremdriftsmaskineri.
d. Kontrolleres:
1. Ukentlig av skipets radiooperatør,
2. Årlig, i forbindelse med radiokontroll (jf. § 7, sjette ledd), med hensyn til batterikapasitet.
e. Vedlikeholdes i overensstemmelse med fabrikantens instruksjoner. Batteriene skal skiftes ut straks de viser tegn til redusert kapasitet. Blyakkumulatorer skal uansett skiftes ut senest hvert 5. år.2
1 Ref. IMO-resolusjon A.702 nr. 2.3.
2 En metode som kan benyttes for å kontrollere batterikapasitet, er å utlade batteriet og så lade det opp igjen til full kapasitet, idet det benyttes normal driftsstrøm og ladetid (eksempelvis 10 timer). Denne metoden kan kun benyttes når skipet er trygt fortøyd i havn.

Forumleder

Postet 5:49 - 21.9.2010
Takk Tore, da er vel denne problemstillingen ute av verden.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.