Hei,
Det har jo nå kommet ny 2019 utgave av hele installasjonsnormen IEC 61892 som gjelder for flytende innretninger (plattform/FPSO). Nå har jeg lest gjennom denne og ser at de mange steder i IEC 61892-7:2019 henviser tilbake til IEC 60079-14:2013 som jo er Ex installasjonsnormen for landbasert installasjon. Noe jeg la merke til nå som jeg ikke har sett tidligere er at det i kapittel 9.4.1 i IEC 61892-7:2019 står følgende: "All cables installed in zone 0 and zone 1 hazardous areas shall be sheathed with a non-metallic impervious sheath in combination with braid armour or other type of metallic armour." Shall be er jo ett absolutt krav man ikke kan fravike. Jeg kan ikke huske å ha sett tidligere at ALLE kabler for sone 0 og sone 1 installasjoner på landbasert installasjon skal ha armering? Det jeg trenger en bekreftelse på er følgende: Skal alle kabler i sone 0 og sone 1 til Ex utstyr på flytende innretninger (plattform/FPSO) være armert? Og videre, skal det også være tilfelle på landbaserte innretninger for Ex installasjoner i sone 0 og sone 1?
Mvh,
Eric
Les mer.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem?
Logg inn
Du har for øyeblikket ikke mulighet til å poste innlegg.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.