Vi har fortsatt flere EExd og-e motorer i flere varianter i vår Ex sone 2. Etter hvert som de byttes ut har vi hatt en filosofi om å gå over til EExn motorer, pga redusert innkjøpspris og mindre krevende vedlikehold. Vi diskuterte med el-motor leverandør for å finne riktig erstatning for vår EExde motor, og ble møtt med et motspørsmål. Om vi virkelig ville bytte ut den opprinnelige Ex klassifiseringen. De var selvfølgelig klar over at EExn var godkjent for sone 2 i normal operasjon, men hevdet at operatør som f.eks Statoil, med bakgrunn i P-tils tennkildekontroll krav, mest sannsynlig ikke ville godta EExn montert i sone 2. Fordi "ved en krisesituasjon ville hele riggen være innhyllet i en gass sky". Motor leverandør sin erfaring var at salget av EEx d motorer stupte ved innføring av EExn, men at de opplever det motsatte nå. Mindre n og mere d og e
Jeg har selv opplevd at operatører stiller krav utenfor og over det våre forskrifter sier. Men her krasjer sonefilosofien med hva som blir montert. Har P-til hatt en "oppgradering" av sone 2, til sone1, med bakgrunn i tennkilde kontroll saken?
Har dere noen erfaring innen dette temaet?
Kurs for elektrikere, automatikere, ingeniører og annet personell som arbeider med eller prosjekterer elektriske anlegg offshore. Les mer.
Ptil har på ingen måte oppgradert sone 2.Når det gjelder Statoil har de lagt seg på en linje hvor Ex n-utstyr ikke er aktuelt. Enkelte andre har gjort det samme. Det benyttes gjerne Ex e-utstyr som alternativ.Ex n-utstyr er som kjent tillatt i sone 2 og uklassifisert område, men det står naturligvis operatører fritt å "oppgradere" dette.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.