endring anlegg

Spurt 17:57 - 21.3.2011 av Elektriker Skip|Siste svar 8:29 - 15.4.2011 av Forumleder

Elektriker Skip

Hei, har et spørsmål. Vi har hatt en Global Maritime DP test. Det var her et punkt å teste sikringsbrudd til hastighetsregulatorene til hovedmotrene ombord. Det som skjedde var at ved å vippe ned sikring til hastighetsregulator, vekslet ikke rele'et som skal bytte over til backup supply dette raskt nok. Som igjen førte til black out. Jeg har nå fått besked å utbedre dette. Og planen er da og sette inn diodemoduler som står med 2 tilførsler permanent, så om en tilførsel forsvinner har man den andre(main & backup).
Det jeg da lurer på, som montør er denne utbedringen noe jeg selv kan gjøre? Eller må firma med godkjennt installatør gjøre dette?

Hilsen Elektriker Skip
Helpful answer marked by forum leaderLøst
Havtil/IEC 61892-serien (Offshore) rev. 2019

Kurs for elektrikere, automatikere, ingeniører og annet personell som arbeider med eller prosjekterer elektriske anlegg offshore. Les mer.

Svar (6)

BP

Postet 19:22 - 24.3.2011
Mener du kan gjøre dette selv.

Med forbehold om at jeg husker riktig.
Når et fartøy bygges er det definert som et anlegg og må følge el-tilsynets regler mtp ansvarlig installatør og slikt.
Når fartøyet er overlevert er det underlagt klasseselskapets regler,
og de bryr seg vist ikke om hvem som gjør arbeidet. Bare at ting er i henhold til regelverket.
Men jeg kan ta feil på akkurat dette punktet.

Forresten, har du en link til de diodemodulene?
Jeg har samme løsning på fartøyet jeg er på, og har hatt noen svette stunder mens jeg lette etter rele og sokkel som valgte å konke ut under DP test...

Elektriker skip

Postet 20:46 - 26.3.2011
Hei, jeg skal montere YR2 diodemoduler når jeg får dem ombord.

http://www.pulspower.com/index.php?reqNav=product&objectId=124

BP

Postet 20:52 - 27.3.2011
Den var ikke dum.

Ser i databladet at det egentlig er 2 stk dioder i parallell på pluss og felles minus.
Hvordan vil dette påvirke anlegget som helhet?
Tenker spesielt på jordfeilovervåking på 24V anleggene og eventuell utjevning som vil gå gjennom de respektive sikringer til diodemodulene.
Jeg regner med hoved og backup forsyning kommer fra hver sin side i fartøyet, og at disse ikke er koblet sammen noen steder i anlegget.
Finnes disse diodemodulene med galvanisk skille tro, men da kommer kanskje problematikken med releet tilbake.

Angående feil på DP testen, hva sier FMEA fra leverandør/verft angående hendelsesforløp ved at tilførsel til regulator faller?
Hva ble utfallet på forrige års DP test?

Nå synser jeg veldig, men det kan hende GM har misforstått hensikten med hoved og backup forsyningen.
Min efaring er at ved blink i forsyning til regulator så stopper denne og går i feilmodus som må resettes før man kan starte opp igjen uansett. Hensikten med backup forsyning er at man kan drive hele anlegget selv om det ene batterisettet er ute av drift.

På den annen side, så kjenner jeg ikke anlegget på ditt fartøy og kan ikke påstå noe som helst. Det kan hende at alt jeg har skrevet ikke har noen relevans.

Elektriker skip

Postet 19:04 - 28.3.2011
Ja, begge pluss ledningene blir jo atskilt med diode. Så monterer man man en dioderekkeklemme til hver minusledning for å forhinde jordfeil i å spre seg.
Du har rett i det du sier angående dette med backup forsyningen. Hvis man vipper ned main supply, så skal motor stoppe. Da skal så backup legge inn, og man kan starte opp igjen og opperere som før.

I tillegg sier leverandør om man vil kunne veksle på disse to supplyene mens motor går så må man endre rele til et som ligger med kontinuerlig tilførsel til hastighets regulatoren når kontaktene skifter , og det er her diodemodulene kommer inn.

Så global hadde jo vært fornøyd om de bare fikk en alarm de, og det kunne man jo gjort med å nappe ut E0 alarm relet(jukset litt). Men nå er jo et sånt sikringsbrudd ganske kritisk og det ble anbefalt å bygge om tilførsel. Så er det også et gammelt anlegg, så er godt mulig det er slike diodemoduler som blir benyttet isteden for rele på nye anlegg?

BP

Postet 22:17 - 28.3.2011
Selvfølgelig... Dioder på minus, så enkelt kan det gjøres.

Regulatorene vil da forsynes av batterisettet med høyest spenning,
men det burde ikke ha noe og si i praksis.
Når begge tilførslene er overvåket i tillegg,
så blir det jo nesten maskinist-sikkert :-)

Jeg kjenner ikke til hvordan det løses på helt nye fartøy.
Fartøyet jeg er på er snart 10 år, og der er det rele som veksler.
Den her ombyggingen var interressant.

Forumleder

Postet 8:29 - 15.4.2011
Beklager sen tilbakemelding på dette. Ser at BP (og du selv) har fornuftige betraktninger rundt selve den tekniske utførelsen av dette, men jeg vil likevel presisere litt i forhold til tilsynsmyndigheter.
Øverste myndighet er Sjøfartsdirektoratet, og de har en avtale med DSB som går på at DSB utfører tilsyn med anleggene ombord på vegne av SD. BP har rett i at byggeverft har installasjonsansvar under byggeperioden, men i det øyeblikk båten tar fortøyningene og forlater byggeverkstedet endrer dette seg. Da ligger ansvaret på rederiet. Som elektriker ombord er du kvalifisert til å gjøre endringer og utbedringer på det elektriske anlegget. Klasseselskapet (DNV kanskje??) er ingen myndighet i den forstand som SD/DSB, og har heller ingen føringer om kvalifikasjoner osv. Det er det kun SD som styrer med.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.