Kurs for elektrikere, automatikere, ingeniører og annet personell som arbeider med eller prosjekterer elektriske anlegg offshore. Les mer.
Det står vel det samme i begge utgavene vel ???
"Utganger for alarmer skal ikke gi alarm når container er spenningsløs.".
"Output alarm shall not be activated due to loss of power to the temporary equipment control panel".
Hei. Vi har i alle år kun hatt konteinere med riggsignal som ikke gir alarm når konteineren er spenningsløs. Dvs. at når f.eks en intern gassalarm utløses i konteiner, så aktiveres et relè som gir en potensial fri alarm til rigg. Den norske versjonen av Norsok Z015 sier jo helt klart at utganger for alarm ikke skal gi alarm når konteineren er eller plutselig blir spenningsløs. Den engelske versjonen av denne samme teksten, sier at utganger for alarm ikke skal gi alarm ved tap av spenning. Dvs. at den engelske teksten bare sier noe om bortfall av spenning og ikke når konteineren er spenningsløs. Vår leverandør definerer derfor at de følger den engelske versjonen av Norsok Z015, ved at en tidsbegrenset UPS sørger for at riggalarmen ikke utløses når spenningen ifra rig bortfaller. Når konteineren ikke er startet opp og star uten spenning, så gir den altså alarm til rigg.. Dette er da en helt ny konteiner, som den utenlanske underleverandøren da mener også er bygget ihht. Nye Sil 2 krav og at DNV da har godkjent denne måten for å få en "fail safe" og Sil 2 løsning for brann og gass.
Da formodes det at dette er ute av verden.
Hei,
Det var ikke helt ute av verden. Men nå fant jeg ut at dette stod på side 3 (5) i den norske utgaven av Norsok Z015, så da har jeg fått det svaret som jeg lurte på og det er ikke lenger noen tvil om det er den norske versjonen eller engelske versjonen som gjelder.
Slik er det skrevet:
Norsk og engelsk utgave. Denne standard er utgitt på norsk og på engelsk.Ved konflikt i tekst eller innhold mellom de to utgavene er det den norskspråklige som gjelder.Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.