God dag, jeg har et spørsmål angående dieselelektrisk fremdriftsanlegg på skip 690VAC nettspenning. Vi har om bord frekvensstyrte elektromotorer til hoved fremdrift. Disse er av type ABB og på 690VAC. Mitt spørsmål er hvorfor det ut fra frekvensomformerne til elektromotor er benyttet 3kV høyspent kabler når det er 690VAC. Tilførsels kabel inn på frekvensomformerenerne er vanlig lavspent skipskabler.
Kurs for elektrikere, automatikere, ingeniører og annet personell som arbeider med eller prosjekterer elektriske anlegg offshore. Les mer.
Hei
Dette er pga spenningspeaker som oppstår ved switching av kraftelektronikk.
For å gi ut 690VAC er DC-link på omformer ca 1000V. Worst case kan isolasjonen i kablene se 2xUdc, altså 2 kV. Dette oppstår pga refleksjoner i kabler pga spenningen sin stigetid. IGBT switcher fort, altså vil spenningsendring du/dt være høy og refleksjonene i kabelen gjør at spenningene "legger" seg opppå hverandre.
Noen ganger brukes diverse type filtre på utgangen til motoromformer, andre ganger har man såkalt VFD-isolert motor og kabler slik at motor og kabler er dimensjonert både for spenningens stigetid du/dt og spenning. du/dt er ofte angitt i V/mikrosekund.
Tidlegere ble det brukt høyspentkabel, nå finnes det også LV-kabel som er ekstra-isolert og tilpasset bruk i frekvensomformeranlegg. Disse er litt mer installasjonsvennlig enn vanlig HS-kabel.
Ok, takk for svar.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.