IT & TN

Spurt 4:17 - 26.9.2016 av FRANK|Siste svar 7:48 - 2.1.2017 av Frank

FRANK

Hei.

På mitt fartøy,,så er det IT installasjon som så bør være. Men kom over en 690/230 trafo som forsyner db for stikk kontakter.

På sekundær siden har installatøren jordet N-punktet. N-punktet er forøvrig ikke ibruk eller.

Dette virker meget mistenkelig. Man har da altså et IT netw. som er ombygd til et TN (ikke bruk av N i felt).

Er det forsvarlig?

Helpful answer marked by forum leaderLøst
Havtil/IEC 61892-serien (Offshore) rev. 2019

Kurs for elektrikere, automatikere, ingeniører og annet personell som arbeider med eller prosjekterer elektriske anlegg offshore. Les mer.

Svar (3)

Jan Ødegaard

Postet 7:35 - 25.10.2016

Enig med deg. Greit nok å bygge om til TN på sekundærsiden, men da bør jo dette ha en hensikt. Ettersom N-leder ikke er i bruk blir dette litt meningsløst.

BP

Postet 13:26 - 29.12.2016

Hensikten med å ha en TN anlegg for stikkontaktene er nok å sørge for at jordfeilbryterne faktisk løser ut ved jordfeil.

En transformatorkrets med "liten" mengde kabel i vil ikke ha nok kapasitiv effekt til å skape jordfeilstrømmer, dermed løser ikke jfb ut ved feil.

Jeg har selv testet dette i praksis ved å kortslutte fasen ut av jordfeilbryter til jord, og oppnådde bare 10mA jordfeilstrøm. Dette var på en trafokrets som forsyner kun stikkontakter på dekk.

Utførte samme testen på trafokretsen til innredningen, og der slo jordfeilbryter ut som forventet.

Vi jordet N i traofene som forsyner 230V til dekk på mitt skip, med velsignelse fra DNV.

Så det er nok både forsvarlig og med hensikt.

Frank

Postet 7:48 - 2.1.2017

Det du henviser til er nok den høye impedansen som er i et IT nett i motsetning til et TN, jordet n-punkt.Ved et uisolert n-punkt så har den ingen returveier og vil da ikke BRYTE ved første feil. Du hadde jo målt selv,,10ma,, som er godt under kravet for utkobling på 30ma.

Jordfeilbrytere installert på fartøy med IT inst,, vil fungere utmerket når den andre feil forekommer. Det er jo i realiteten en kortslutning mellom faser. Det at man bruker som regel IT på fartøy er nettopp pga av den tåler første feil . Samme som en sykehus inst,, dvs kritiske deler av sykehus .

Vet en TN inst så er jo det MEGET høye strømmer som går til jord ved feil da den har en direkte sti,, vei tilbake til stjernepunktet. Så det re-konfigure til en TN inst. for stikk kontaker på ville jeg nok IKKE ha gjort. Mtp , rcd ikke virker og , ja da får man seg en karamel ved første feil samt at Dekk kan være farlig nær bunkers stasjon. Og der er jo ikke det lov å ha en TN inst.

Så når jeg hører at f.eks deg også sammen med min 'finding' så er det kanskje flere som tenker litt på siden mtp jordfeil vs ujordet/jordet n-punkt.

I min findings så var jo det installert j.f.monitoring som er et krav når det er IT. Dette var en ISO ifra Bender og den var bortkoblet selvfølgelig fordi den ville jo gitt feil hele tiden ved denne TN koblingen. Et slikt instrument koster 20000 +. Så det var en kostbar konfig for å få rcd til å utkoble ved første feil :) . Det er vel en monitoring hos deg og.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.