Jording i liten fritidsbåt

Spurt 14:26 - 19.10.2019 av Knut Olaussen|Siste svar 16:04 - 17.12.2019 av Ole Petter Sørensen

Knut Olaussen

Ser av NS-EN ISO13297 at jordleder skal kobles til minus/motor på båt med permanent opplegg for landstrøm, unntatt ved bruk av skilletrafo som ikke er tema her.

En vanlig "feil" blant båteiere er å klippe jordleder for å unngå galvanisk/elektrolytisk tæring.Forutsattr jordfeilbryter i båten, og at det installeres jordplate større enn 0,25m2 på utsiden av skroget, da vil båten ha etablert lokal jording, lik IT systemer i anlegg på land.Er det da tillatt å ikke ta jordleder fra land ombord i båten dersom minus/motor og anlegget forøvrig kobles til jordplaten under skroget. Enkelte personer mener en slik løsning er tillatt, men jeg kan ikke se at en slik løsning er beskrevet i forskriften.Metoden virker fornuftig og jeg kan ikke skjønne hvorfor dette ikke er tillatt.

Kan dere utfylle her, er det tillatt eller ikke, dersom det ikke er tillatt, kan dere si noe om hvorfor.

Helpful answer marked by forum leaderLøst
Havtil/IEC 61892-serien (Offshore) rev. 2019

Kurs for elektrikere, automatikere, ingeniører og annet personell som arbeider med eller prosjekterer elektriske anlegg offshore. Les mer.

Svar (5)

Karl Magne Pettersen

Forumleder
Postet 12:47 - 18.11.2019
Instructor contact card

Jeg kjenner ikke innholdet i NS-EN ISO 13297.

I Normguiden, Veiledning til NEK 400:2018, står det bl.a. følgende relatert til beskyttelse mot elektrisk sjokk i NEK 400-7-709 Marinaer:Når et fartøy er direkte tilkoblet landforsyningen (uten skilletransformator) skal utjevningsforbindelser mellom motor, skrog, metalliske gjennomføringer og lignende ikke tilkobles landforbindelsens beskyttelsesleder.

Knut Olaussen

Postet 15:31 - 18.11.2019

Det må da være i strid med pkt 4.4 i ISO 13297:

"The ac protective conductor shall be provided with a connection to the hull of a metallic craft, or if the craft has a non-metalichull, to the main grounding/earthing point of the craft"Main grounding/earthing point er i flere sammenhenger tolket å være motoren, også i en lenke som forumleder her henviser til i en annen tråd.

Jeg har ikke tilgang til Normguiden, men jeg ser at det i NEK'en står at utjevningsforbindelser ikke skal være tilkoblet beskyttelsesleder i landforsyningen.Typiske utjevningsforbindelser er ror og metallgjenomføringer som kobles til en sink anode for galvanisk beskyttelse. Det gir mening at disse utjevningsforbindelsene ikke skal kobles til PE leder i landforsyningen, fordi en slik forbindelse kan skape galvaniske tæringer, akkurat hva man forsøker å unngå ved å benytte utjevningsforbindelser. Men med tanke på sikkerhet og berøringsfare skjønner jeg ikke argumentet.Dersom det faktisk forholder seg slik at beskyttelsesleder ikke skal kobles til motor, skrog og metalliske gjennomføringer, da må det vel være greit å etablere lokal jord i båten, vha skroggjenomføring til jordplate, og kutte forbindelse til beskyttelsesleder fra land.En slik løsning vil fungere skulle jeg tro, men jeg finner det ikke beskrevet noe sted, det forumleder her skriver kan tolkes i retning av det jeg søker svar på, men jeg tror tolkningen i Normguiden må være feil på dette punktet. Jeg er litt mere forvirret nå enn jeg var før :-)

Ole Petter Sørensen

Postet 16:03 - 17.12.2019

Ole Petter Sørensen

Postet 16:03 - 17.12.2019

Ole Petter Sørensen

Postet 16:04 - 17.12.2019

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.