Klassing av MODU/SSDR

Spurt 20:44 - 8.7.2014 av Riggelektriker|Siste svar 12:34 - 26.8.2014 av Forumleder

Riggelektriker

Når en foretar klassing av en drillingrigg hvilke forskrifter/normer baserer denne klassingen seg på?
Er det en konkret ""liste"" av ting som skal kontrolleres på lik linje med en eu-godkjenning av bil?

Har forstått det slik at en klassing kan ta alt fra 1 til 3 månder, men antar at med denne tiden så innebærer det utbedringer.
Helpful answer marked by forum leaderLøst
Havtil/IEC 61892-serien (Offshore) rev. 2019

Kurs for elektrikere, automatikere, ingeniører og annet personell som arbeider med eller prosjekterer elektriske anlegg offshore. Les mer.

Svar (2)

Lars Lindland

Postet 10:03 - 25.8.2014
Skal prøve eit kort svar på eit omfattande emne.

Klassingen (SPS) blir gjennomført for at klassingsorganet (typisk DNV for norske riggar) skal gå god for tilstand til riggen. Omfanget er derfor litt opp til organ og inspektør, men dei har retningslinjer og lister over ting som skal sjekkast. Sjå https://exchange.dnv.com/servicedocuments/dnv/ for standardar.

For ein 4års klassing (SPS) har riggen oftast ein dedikert inspektør, det er vanleg å invovlere han i planlegging av klassingen og avklare med han kva han legg vekt på, kva testar han vil sjå (ESD, brann, framdrift osv) og kva han nøyer seg med å sjå vedlikeholdsjournal for. Det er og krav til ein del vedlikehold og inspeksjonar, feks. reingjøring og megging av tavler, motorar osv

Ein klassing tek tid både pga omfanget, spesielt all testing av stål/struktur men og fordi ein legg vedlikeholdsjobbar til dette kaioppholdet.

Håpar dette var oppklarande,skriv gjerne om det er meir du lurer på.

Forumleder

Postet 12:34 - 26.8.2014
Klasseselskapene, som det er mange av, opererer på siden av det generelle regelverket som består av statlige forskrifter med tilhørende normer. Alle klasseselskapene har sitt eget multidisipline regelverk som er nokså likt, og felles for dem alle er at regelverket er svært omfattende. Riggselskapene velger selv hvilket klasseselskap de ønsker å benytte, men på norsk sokkel er Det norske Veritas dominerende. Alle nye innretninger har en eller annen klasse fra de er nye og forlater byggerverkstedet, og hvert femte år er det krav om resertifisering. Inspektører fra klasseselskapet har da full gjennomgang av riggen, og dette kan gjerne ta måneder. Ofte blir dette verkstedoppholdet også benyttet til generelt vedlikehold og oppgraderinger.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.