Kortslutningsberegninger for midlertidig utstyr offshore (Z-015)

Spurt 13:31 - 10.6.2022 av Gjest324|Siste svar 10:52 - 22.7.2022 av JHS

Gjest324

Hei,

Når vi bygger midlertidig utstyr som skal offshore (Z-015 utstyr), så er det nå krav i Norsok at datasheet for utstyret skal være merket med Ikmin og Ikmax.

Ettersom utstyret vi bygger blir sendt fra rig til rig, og tilkobles ulike tavler/stikkontakter rundtomkring, så endrer kortslutningsnivået i tilkoblingspunktet seg for hver gang.

Vi trenger da å forutsette at ikmin er over f.eks 1kA og ikmax er under 10kA for eksempel. Vi ønsker da å bygge utstyr med lavest mulig ikmin for å være mest mulig fleksibelt, samtidig må ikmin være over ett visst nivå for at nedstrøms sikringer internt på utstyret skal fungere.

Ikmax begrenses av valgt utstyr, men også av tavlenormen. Slik jeg har forstått det så kan man ikke bygge tavler som stemples over 10kA. Stemmer det?

Så det vi pleier å gjøre er å skrive som forutsetning at utstyret må i tilkoblingspunktet ha mer enn 1kA og under 10kA. Febdok beregninger gjøres for å se hvor lavt vi kan ha ikmin, evt om vi må ha lavere ikmax.

Spørsmålet mitt er om vi tenker feil med dette? Kan man stemple utstyr med høyere ikmax enn 10kA? Evt om vi kan bygge utstyr etter andre normer enn tavlenormen?

Set i spesifikasjonen fra en spesifikk rig, og der oppgir de ikmax på 440VAC til 20kA, og da kan de da strengt tatt ikke bruke utstyret vi bygger om det stempes til 10kA.

Setter pris på tanker og innspill rundt dette.

Helpful answer marked by forum leaderLøst
Havtil/IEC 61892-serien (Offshore) rev. 2019

Kurs for elektrikere, automatikere, ingeniører og annet personell som arbeider med eller prosjekterer elektriske anlegg offshore. Les mer.

Svar (5)

Hun delege

Postet 21:11 - 12.6.2022

Du oppgir hva ditt utstyr er designet for. Om di begrenser designet til 10kA, så bør du kanskje finne noe annet å gjøre på, for 10kA ikmaks er sjelden vare med offshore.

Pg

Postet 22:52 - 12.6.2022

Kan du sende ette eksempel på utstyr dere bygger 10kA?

Trudfr meningen skulle være om dere leverer fordelinge 230V, 440V, 690V?

Om 1kA min er deres lrsfor rggens system leversmsepunkt er det en reel størrelse. Max går bryteevme og dere setter sikkert noen vernk som tåler normale tilstander pluss litt for å være på den sikre siden?

Gjest324

Postet 5:35 - 13.6.2022

Du oppgir hva ditt utstyr er designet for. Om di begrenser designet til 10kA, så bør du kanskje finne noe annet å gjøre på, for 10kA ikmaks er sjelden vare med offshore.

Hei, mulig jeg formulerte meg litt dårlig. Men utstyret vi bygger tåler vanligvis mer enn 10kA. Men slik jeg har hørt så kan man ikke ifølge tavlenormen rate tavler med ikmax høyere enn 10kA. Synes egentlig det høres litt rart ut, og håper egentlig det ikke stemmer.

Og om det stemmer, hvordan kan man da bygge utstyr for mer enn 10kA? Kan vi følge en annen norm enn tavlenormen? Hvor og når gjelder denne egentlig, og hva er definisjonen på en tavle?

Hva med maskintavler? Kan de rates høyere, og når er det egentlig en maskintavle?

Gjest324

Postet 5:49 - 13.6.2022

Kan du sende ette eksempel på utstyr dere bygger 10kA?

Trudfr meningen skulle være om dere leverer fordelinge 230V, 440V, 690V?

Om 1kA min er deres lrsfor rggens system leversmsepunkt er det en reel størrelse. Max går bryteevme og dere setter sikkert noen vernk som tåler normale tilstander pluss litt for å være på den sikre siden?

Hei, vi bygger mye forskjellig, alt i fra overtrykkscontainere til skidder/uniter. Det kan være alt fra styresystemer til større motorer/pumper. Fellesnevneren er at det som regel er flyttbart utstyr, og at vi bruker en eller flere tilførselskabler, som regel 40meter gummikabel.

Vanligvis er tavlen en Exde-kapsling plassert på selve utstyret. Som regel tåler utstyret langt mer enn 10kA, men "problemet" er hva vi kan rate utstyret mhp tavlenormen (se innlegget over).

Vi ønsker naturligvis lavest mulig ikmin og høyest mulig ikmax, og ja når vi kommer frem til hva utstyret vårt tåler, så legger vi på en sikkerhetsmargin.

JHS

Postet 10:52 - 22.7.2022

Når du sier maks 10kA i henhold til tavlenormen antar jeg at du refererer til normen for vern ment for usakkyndig betjening? (EN60898)

Så lenge du har beskyttelsen ivaretatt og har nødvendig mekaniske egenskaper i tavlen som benyttes er det vernene som begrenser øvre kortslutningsytelse (hvor mye vernet tåler) og nedre kortslutningsytelse (utkoblingstid).

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.