Krav til jordfeilvarsling ombord i skip.

Spurt 11:47 - 2.2.2021 av Sigvart|Siste svar 13:17 - 2.9.2021 av Ole Petter Sørensen

Sigvart

Er det noe krav til hvilken type jordfeilvarsling som blir brukt om bord i skip? Var om bord i en båt for å utbedre noen avvik etter en DSB kontroll.

Kommentar fra DSB:

"Det må kontrolleres hvilket system jordfeilvarslingen om bord benytter. Er sumstrømprinsippet benyttet, så vil ikke dette fungere om bord i skip. I så tilfelle må en bytte jordfeilovervåkingen"

Er montert en jordfeilovervåking av type RH99M el.nr:1609910. Denne jordfeilvakten benytter seg av en sumstrømtrafo.

Sliter med å forstå hvorfor en ikke kan benytte seg av sumstrømtrafo om bord, da det er 230V IT nett om bord. Mener også å ha vært borti at sumstrømprinsippet er brukt i andre skip jeg har vært om bord i.

Helpful answer marked by forum leaderLøst
Havtil/IEC 61892-serien (Offshore) rev. 2019

Kurs for elektrikere, automatikere, ingeniører og annet personell som arbeider med eller prosjekterer elektriske anlegg offshore. Les mer.

Svar (5)

Ole Michael Holth

Postet 11:12 - 19.2.2021

Hei Sigvart.

Det er ikke helt riktig at sumstrømsprinsippet ikke vill fungere ombord i skip, da det ikke lenger er bare er IT nett, men også TN-nett.

I hovedsak vill ikke sumstrømsprinsippet fungere ombord der det er bare IT nett, og er ikke å anbefale. Skulle du ha noen flere spørsmål angående dette så ville jeg tatt kontakt med Elteco, de har veldig god kunnskap om dette.

Stian

Postet 20:02 - 14.5.2021

Jeg er uenig. Sumstrømsprinsippet fungerer fint i IT anlegg. Det er levert tusenvis av tavler med dette som prinsipp. Jordfeilstrømmen som oppstår er et resultat av de kapasitive strømmer mot jord.

Ole Petter Sørensen

Postet 17:26 - 17.5.2021

Kontakt en leverandør f.eks https://www.elteco.no/jordfeilvarslere

kåre kålrabi

Postet 6:21 - 3.6.2021

Jeg er uenig. Sumstrømsprinsippet fungerer fint i IT anlegg. Det er levert tusenvis av tavler med dette som prinsipp. Jordfeilstrømmen som oppstår er et resultat av de kapasitive strømmer mot jord.

Sumstrømsprinsippet måler faktisk lekkasjestrøm, ikke tettheten til anlegget. Lekkasjestrøm er relativ til kapasitansen i nettet, som ofte er meget lav på skip (mange små nett med lite kabel).

Samme problemet gjelder om du har et eget nett i et bygg. Du er ikke garantert å få utløst en jordfeilbryter, da jordfeilstrømmen ikke er høy nok.

Å detektere jordfeil i små nett må skje ved bruk av isometer eller lignende prinsipper.

Selv om en teoretisk ikke har noen fare ved å ikke utløse jordfeilbryter dersom kapasitansen i nettet er så lav at jordfeilstrømmen ikke er "til fare", så er det fremdeles en jordfeil som ikke skal være der.

Anlegget skal designes til forutsatt bruk, og på skip så er det som regel små nett hvor en MÅ bruke isometer for å ha et design til forutsatt bruk, da det ofte er kritisk utstyr med krav til 100% oppetid på de fleste nettene ombord. enten i form av fremdrift/styremaskiner eller navigasjonsutstyr, nødbelysning osv osv.

Poenget er å detektere første jordfeil, ikke nødvendigvis personbeskyttelse i dette tilfellet. (Ikke at jeg mener at det IKKE skal sørge for personbeskyttelse, det er en "bonus" som følger med når du får detektert første jordfeil. Andre barrierer sørger i tillegg for personbeskyttelse)

Ole Petter Sørensen

Postet 13:17 - 2.9.2021

Bender Electrical safety for ships mobile and fixed offshore platforms

http://www.bender.ro/solutii/isometer_ships_offshore.pdf

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.