Har nettopp kjøpt en båt hvor det finnes et lite elektrisk anlegg med lader og en stikkontakt. 30mA jfa
Jeg har lest litt på forskjellige løsninger ang jording, og sliter med å finne ut hva som gir best sikkerhet.
1. Skilletrafo i båt og ingen landjord i selve båten, men i kabel ut til båt.
2. Landjord tilkoblet båt og utgjevne alle ledene deler i båt og motor. Ser da problemet med korrosjon kommer, men jeg tenker nå først og fremst personsikkerhet.
Ser at begge løsningene har både fordeler og ulemper og prøver derfor her å bli noe klokere.
Kurs for elektrikere, automatikere, ingeniører og annet personell som arbeider med eller prosjekterer elektriske anlegg offshore. Les mer.
Se tidligere tråd her: https://www.trainor.no/cms/Forum/...for-el-installasjon-i-daycruiserbaat.
Galvanisk korrosjon
https://blogg.sintef.no/sintefocean-nb/hvordan-unnga-korrosjonsdannelse-farlige-beroringsspenninger-forbindelse-med-landstrom-marine-fartoy/?cleaned_hash=b2xlLnBldHRlci5zb3JlbnNlbkB0cmFpbm9yLm5v
Dette griper inn i mange ting. Og krever et langt svar.
Ø Hvor stor er båten ??Ø Er det bensin ,Diesel, eller uten bord ??Ø Er det helårs drift ?Ø Hvor mye utstyr skal ha 230 V Ac ? Effekt
Maksimal berøringsspenning.
Det finnes også norm-krav om maks. berøringsspenning ved feil på utsatt anleggsdel («beskyttelse mot indirekte berøring»). Varig spenning mot jord på feilbefengt utsatt anleggsdel skal ikke overskride 50 V AC eller 120 V DC. Høyere spenninger enn dette krever enten utløsning (med spenningsavhengig utløsningstid) eller begrensning av spenningen til under grenseverdiene.
Det elektriske systemet skal være konstruert og installert på en slik måte at fartøyet fungerer korrekt under normale bruksforhold, og at
risikoen for brann og elektriske støt minimeres.
Støpe fast ledninger i skroget er ikke lovlig.
Ledninger skal heler ikke festes direkte til : Rør som fører vann eller olje, tanker osv.
Ledninger skal ligge beskyttet for varme og mekanisk skade. Ledninger skal også ligge så at vann / kondens ikke samler seg men renner ut, av rør, foringer osv. Vann lås må unngås for en vær pris
Du skal føle meg trygg ombord i denne "farkosten". Du har kjøpt
Ingen ting er bedre en skille trafo, men om en skal ha mekanisk eller elektronisk skille traffo må en ta stand punkt til ? De mekaniske er tunge og lager støy og krever start strøm. De elektroniske er dyrere og mer utsttatt for fuktInntaks kabel skal ikke være lengre em 1,5 meter fra landstrøms inntak, til første sikring om bord. Inntaks sikringDet skal vær 10 cm mellom 12 / 24 volt og og 230 Vac kabler, dersom de ikke er armerte, se punk 7,7.e og 7,7,2Grun er at 2 kabler med 230 AC og 12/24 VDC kan medføre fare. Fukt, vibrasjon og en får overslag. En kan også få magnet felt som virker inn på innstrumenter (Generator drift) EMCUtstyr om bord skal være jordet eller merket Dobbelt isolert (2 x firkanter)Stikontakter om bord skal være IP 56. Det vil se med klapp lokkAlt utstyr skal tåle 250 V AC og 16 amp ( Merket) raitinØ Fritidsbåtforskriften har ikke krav som spesifiserer dette utover at forbindelser skal være gode og at riktig verktøy brukes på riktig sko / ledning.På Land gjelder: NEK 400-7-709 forskriften for maretime anlegg.Bruk ikke mindre en 2 x 2,5 + j kabel og klamrings avstand 30 cmSpennings fall skal maks være 6% , som er krav i NEK ( Krav fra utstyr leverandører, eks lader, TV osv)I den reviderte Fritidsforskriften står det: Elektrisk system skal være konstruert og installert på en slik måte at fartøyet fungerer konkret under normal dritforhold og at ingen risiko for brann og elektrisk støt minimimeres.Ved enpolet anlegg skal det være jording til motorblokken eller så nær til batteriets negative pol som mulig. (står beskrevet i normen ISO 13297 punkt 4) Ved topolet anlegg skal det være egen jordingsplate montert til utsiden av skroget under vann. (står beskrevt i ISO 13297 punkt 4,2) I ISO 13297 punkt 8.2 så står at stikk på bad, toalett, bysse og på åpent dekk skal være med 10 mA, men ikke lette å få i handelAvstand fra inntak til sikring (skap) skal maks være 300 cm, hvis lenger må det være sikring i mellom og den skal være maks 20 cm fra inntak.Avstand mellom AC og DC kabler skal være 10 cm, hvis de ikke er skjermet. (11,3 e)Reduksjons faktor på kabe, se tabell (Varme) se apix ALadix har skjermet kabel (stål armering) i sitt system for å forenkle inst. Plug and Play system og ungår dermed kravet om 10 cm.220 VAC skal ikke være 1 en polet.som i noen USA båter (Må bygges om til 2 pol)Om en vekselstrøm strøm / elektrisk system installerer i båten, brukerhåndboka skal inkluderer instruksjon for driften og vedlikehold av systemet, samt en ledningsfremføringsdiagram med ledere /gjenkjeninger minste krav.Kabel skal klemmes med godkjent klem utstyr for (Kabelsko)Ansvare for å føre tilsyn med Iso: 10133 & 13927 el lagt til Sjøfartsdirektoratet. (SJO) http://www.sjofartsdir.no/ se elles Blå bok for elektroinnstalasjon. FEA-M 1990Innformasjon om elektro kan du få fra: http://www.nelfo.no/elforlaget/Noen båt byggere liker å ha stikk for inntaks kabel ved styre pos, så båt eier ikke skal glemme å ta ut landstrømskabel før avgang. ( Noe vi ser fra tid til annen)lokalt jordplan ferskvann / sjøvann er ubeskrevet Jording
NB! Ha aldri lengre skjøte ledning en 25 meter, på grund av demping i kabel og jord feil bryter vil kanskje ikke virke. Lengde inntil 10 meter = 1,5# fra 10 til 25 Metter min= 2,5#
OBS!
I det norske strømnettet kommer det ikke jordkabel fra e-verket, hvert anlegg jordes
individuelt.
Dersom anlegget har utilstrekkelig jordforbindelse kan dette medføre at ispropellen
blir anleggets jordforbindelse, noe som i verste fall kan føre til at den tæres opp.
Enkelte kobler fra ispropellens jordkabel for å unngå ovennevnte. Vi fraråder sterkt en
slik løsning da det vil kunne medføre risiko for elektrisk støt for den som berører
ispropellen.
Sørg for at anlegget har god forbindelse til jord og monter jordfeilbryter.
Sjekk med jevne mellomrom at sinkanoden ikke tæres raskt og at det ikke er
Bonding / Utjevnings jording er et helt eget felt og krever kunnskap om metaler og utførelse
Jord-/ledningAlle metalldeler til brenselssystemet, fra påfyllingsbeslag via rør, slanger, til tank m.m. skal være skikkelig jordet med en separat, flertrådet jordkabel til motoren. Generelt skal du ha felles jord på ALLE installasjoner om bord - Gjelder også start- og forbruksbatteri(er).
Spenning 230 VAC 1 fas :
NS-EN ISO 13297 Standarden etablerer krav til konstruksjon og installasjon av en fase vekselstrømsanlegg som opererer med 250 V AC 50 HZ eller mindre.· Inntak for landstrøm skal være merket med symbol og spennings nivå og være beskrevet i bruker håndbok 5,1EXAMPLE
230 V a.c. eller 230 V, 50 Hz.
Et vannbestandig merke skal være montert ved dersbord om bord i båten, med innformasjon5,2Advarsel Å medvirke støt og brann og farer:1. Slå av land strømmen på land før du kobler til eller kobler fra land strøms strømkabel.2. Koble land strømmen til båtens kraft tilkopling før du kobler til land strøms kilden på land.3. Hvis polaritet indikator er aktivert, kan du umiddelbart koble fra kabelen. USA båter4. Koble land strømmen fra på land strømkilde først.5. Lukk land strømmen strømkontakt dekslet tett.
Ship oHoy
Tore Chr.Halvorsen
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.