Hei,
lurer på om det er noen gyldighets tid på en mottaks sjekk av 3 part? Har hørt noe si en mnd, hvis det ikke er sendt ut på den tiden må det ny sjekk til. Men finner ingen plass det står noe om gyldighets tid
Også lurer jeg på hva som er kravene når en unit har vært ute offshore Og ikke blitt brukt. Sendt tilbake til land, også skal det sendes ut igjen. Kan det sendes ut igjen uten og gjøre noe? Eller hva sier regelverket.
Kurs for elektrikere, automatikere, ingeniører og annet personell som arbeider med eller prosjekterer elektriske anlegg offshore. Les mer.
Beklager sent svar grunnet ferie.
Midlertidig utstyr skal sjekkes før det sendes offshore, dette er uavhengig av tiden på land. Det står altså ikke noe om hvor lenge utstyret er på land, men det er jo mulig å bruke sunn fornuft også her. Med dette mener jeg at at dersom utstyret kommer inn på land og skal umiddelbart ut igjen så er jo utstyret i utgangspunktet sjekket. En visuell sjekk mot skader må/bør utføres. ( Z015 vedlegg A 2.3)
Z-015 har ingen bestemmelser om gyldighet. Her må det brukes skjønn.Når et utstyr har vært ute SKAL det vedlikeholdes i henhold til PM. Man slipper ikke unna ved å påberope seg at utstyret ikke har vert i bruk. Husk også at alt vedlikehold som gjøres på slikt utstyr skal loggføres. Loggen skal alltid følge utstyret.
Z-015 har ingen bestemmelser om gyldighet. Her må det brukes skjønn.Når et utstyr har vært ute SKAL det vedlikeholdes i henhold til PM. Man slipper ikke unna ved å påberope seg at utstyret ikke har vert i bruk. Husk også at alt vedlikehold som gjøres på slikt utstyr skal loggføres. Loggen skal alltid følge utstyret.
Hvem er det som skal utføre mottakskontroll og hvor/når skal denne utføres?
Når utstyr er kontrollert av leverandør og funnet ok, Z-015 skjema er utfylt av både løfteteknikkisk personell og elektrofagmann på base. Når og hvor skal da mottakskontroll utføres?
Nå er det slik at vi vi foretar leverandørkontroll med en mann den ene dagen for så å sende ny mann for å ta mottakskontroll før utstyret er lastet om bor for frakt til rigg. Er dette riktig?
Slik jeg forstår Z-015 standard så er det ute på rigg mottakskontroll skal gjennomføres samt når utstyr er tilbake hos utleier.
Har vært syk og innlagt nokså lenge.- Derfor sen tilbakemelding.
Mottakskontroll foregår på kystbase/kai av basens personell. Dette innebærer visuell inspeksjon, sjekk av tilkoblinger og dokumentkontroll.
Videre er det ny kontroll når utstyret kommer om bord. Dette gjøres av stort sett av riggens elektropersonell med bistand fra andre disipliner. Her sjekkes funksjonalitet på sikkerhetsystemer spesielt. Dessuten kontroll for transportskader, og dokumentasjon.
Flere operatører har engasjert 3.parts inspektører for å foreta kontroll av utstyret før det går til basen.
Slik jeg forstår det utfører ditt firma både leverandørkontroll ("FAT") og mottakskontroll på base. Dette blir bukk og havresekk, og er ikke et fornuftig oplegg.
Kanskje et kurs er på sin plass.......
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.