NEK 400/410/Klasseselskap - Skipsinstallasjon

Spurt 7:52 - 21.4.2016 av Trond|Siste svar 11:59 - 21.4.2016 av Trond

Trond

Har en case:

Skal levere motorstartere (frekvensomformer) til bruk ombord i skip med IT-nett. Har fått anbefalt fra leverandør av frekvensomformer om å bruke NH-patroner grunnet krav om hurtig oppstrømskoblet vern. Dette har vi levert tidligere og fått godkjent av DNV blant andre klasseselskap.

Men jeg reagerer på å bruke NH-patroner i et IT-nett. I henhold til NEK400 er vel dette ulovlig da det skal allpolig brudd ved feil. Har prøvd å finne noen avvikelser fra dette i NEK 410-1:2008, men kan ikke finne noe om det. Vil ikke dette da være lovstridig? Har klasseselskapet da gjort en feil ved å godkjenne dette?

Er klar over at ABB (sikkert andre også) har utviklet superraske effektbrytere som kan erstatte NH-patroner, men det er viktig for meg å avgjøre lovligheten i bruk av NH-patroner i disse tilfellene.

Og hvilken standard/norm skal man levere mot i skipsinstallasjoner? Er det klasseselskap som er øverst i hierarkiet (DNVs standard f.eks referer til IEC 60092) eller det norske regler vi må følge (som norsk selskap), selv om båten er flagget i et annet land, hvis det foreligger avvik mellom standarder?

Helpful answer marked by forum leaderLøst
Havtil/IEC 61892-serien (Offshore) rev. 2019

Kurs for elektrikere, automatikere, ingeniører og annet personell som arbeider med eller prosjekterer elektriske anlegg offshore. Les mer.

Svar (10)

J

Postet 10:22 - 21.4.2016

Du må forholde deg til klasseselskap og deres regelverk. NEK410 er "uvesentlig".

Trond

Postet 10:27 - 21.4.2016

Takk for svar.

Men det svarer ikke på bruken av NH-patroner i skap. Jeg klarer ikke å se noe om denne tematikken i klasseselskapets standard (og de referer til IEC60092 i likhet med NEK:410). Kommentarer til det?

J

Postet 10:51 - 21.4.2016

Kanskje det enkleste du gjør er å få info/dok fra leverandør. Hvem er leverandør? DNV refererer mye til samme standarder, men i en del tilfeller er det vesentlige avvik. Vet du hvilket system på skipet det er snakk om?

Trond

Postet 10:59 - 21.4.2016

Det er Schneider omformere. De har spesifisert NH patroner grunnet hurtighet.

Det finnes, som jeg nevnte i første innlegg, alternative superkvikke effektbrytere, men jeg er ute etter å få vurdert lovligheten i bruk av NH-patroner i IT-nett. Det er fordi det er allerede godkjent fra DNV GL og pga kostnadene tilknyttet bruk av kjappe effektbrytere vs NH-patroner.

Hva mener du med system? Nettsystem er IT. Klasse er DNV GL.

Jan Ødegaard

Postet 11:23 - 21.4.2016

I NEK 410 punkt 6.1.2 finner du følgende korte og svært konsise formulering:

For beskyttelse mot kortslutninger skal det benyttes effektbrytere eller sikringer.

Når det gjelder bruk av standarder er dette hjemlet i FME § 5, altså forskriften. I veiledningen til denne paragrafen vises det bl.a. til IEC 60092. KLasseregler er ikke nevnt.

Trond

Postet 11:39 - 21.4.2016

I NEK 410 punkt 6.1.2 finner du følgende korte og svært konsise formulering:

For beskyttelse mot kortslutninger skal det benyttes effektbrytere eller sikringer.

Når det gjelder bruk av standarder er dette hjemlet i FME § 5, altså forskriften. I veiledningen til denne paragrafen vises det bl.a. til IEC 60092. KLasseregler er ikke nevnt.

Takk for svar.

Jeg fant nevnte punkt tidligere, men ble usikker på hva som menes med sikringer? Går NH-patroner som dette? OG er dette da et avvik i forhold til NEK 400 sitt krav om allpolig brudd i IT-nett? Som du kanskje skjønner er jeg vant med å jobbe onshore, derav referanser til NEK 400.

Jan Ødegaard

Postet 11:44 - 21.4.2016

Ja - dette er definert som sikringer. Det finnes bøttevis av NH-patroner rundt omkring på både skip og plattformer. Dog er det en begrensning på max. 320 A men det anbefales bruke effektbrytere over 200 A. (IEC 61892 som også er henvisning i FME.)

Trond

Postet 11:52 - 21.4.2016

Så da kan jeg tolke deg dithen at, ja, det er tillat med bruk av NH-patroner på skip/plattform så lenge det er under 320A (anbefalt >200A) på tross av at det er IT-nett?

Eller er det bare utbredt (og likevel ikke lovlig)? Beklager at jeg må ha det inn med teskje her...

Jan Ødegaard

Postet 11:53 - 21.4.2016

Det kan du.

Trond

Postet 11:59 - 21.4.2016

Det kan du.

Takk for engasjementet og raske svar!

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.