Har en case:
Skal levere motorstartere (frekvensomformer) til bruk ombord i skip med IT-nett. Har fått anbefalt fra leverandør av frekvensomformer om å bruke NH-patroner grunnet krav om hurtig oppstrømskoblet vern. Dette har vi levert tidligere og fått godkjent av DNV blant andre klasseselskap.
Men jeg reagerer på å bruke NH-patroner i et IT-nett. I henhold til NEK400 er vel dette ulovlig da det skal allpolig brudd ved feil. Har prøvd å finne noen avvikelser fra dette i NEK 410-1:2008, men kan ikke finne noe om det. Vil ikke dette da være lovstridig? Har klasseselskapet da gjort en feil ved å godkjenne dette?
Er klar over at ABB (sikkert andre også) har utviklet superraske effektbrytere som kan erstatte NH-patroner, men det er viktig for meg å avgjøre lovligheten i bruk av NH-patroner i disse tilfellene.
Og hvilken standard/norm skal man levere mot i skipsinstallasjoner? Er det klasseselskap som er øverst i hierarkiet (DNVs standard f.eks referer til IEC 60092) eller det norske regler vi må følge (som norsk selskap), selv om båten er flagget i et annet land, hvis det foreligger avvik mellom standarder?
Kurs for elektrikere, automatikere, ingeniører og annet personell som arbeider med eller prosjekterer elektriske anlegg offshore. Les mer.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem?
Logg inn
Du har for øyeblikket ikke mulighet til å poste innlegg.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.