Hei.
Hvilke faktorer er det viktig å ta hensyn til når man skal kortslutningsberegne et anlegg om bord i skip i FebDok? FebDok har ikke NEK 410 som dim.basis, og er beregnet for NEK 400. Finnes det eventuelt andre verktøy for kortslutningsberegning av skipsintallsjoner? I dette tilfellet er det et IT 230V anlegg med to generatorer og landstrømstilkobling.
Kurs for elektrikere, automatikere, ingeniører og annet personell som arbeider med eller prosjekterer elektriske anlegg offshore. Les mer.
Febdok og generatorer/skip er dårlig business etter min erfaring, i hvertfall med flere generatorer. Lenge siden jeg har brukt febdok til det, men mener å huske at det var en del tull tidligere der det virket som at generatorer ble sett på som en belastning ved kortslutningsberegning.
Ved ulike størrelser på generatorer benytter febdok den minste kortslutningsstrømmen fra den minste generatoren, og den største kortslutningsstrømmen fra summen av de største strømmene fra alle generatorer. Hvordan dette blir med landstrøm vet jeg ikke. Febdok kortslutningsberegner "i alle retninger", og det er bare tull, dvs. sjekker alle kombinasjoner av mulige kortslutningssteder. Se på dette eksemplet:
https://i.ibb.co/zVjrWyR/image.png
Der har jeg lagt inn 2 ulike generatorer, én stor og én liten. I dette tilfellet vil du få fullt av feilmeldinger på at vern ikke vil løse ut på den store generatoren på grunn av for små kortslutningsstrømmer. Som du ser på bildet vil febdok at generatorbryteren til den store skal løse ut ved en kortslutning på generatorsiden av bryteren, ved hjelp av den minste generatoren. Altså det skal mates strøm inn til den store generatoren fra den lille. Dette er bare tull. Selv om en huker av for at kursen er kortslutningssikkert forlagt tar ikke febdok hensyn til dette.
Har forsøkt å få Nelfo til å endre dette, men i følge dem er det "i henhold til normen". Ved bare 1 generator fungerer det tålig greit, for da sjekkes det ikke for kortslutning oppstrøms ved Generator.
Du legger inn resistanser, reaktanser og tidskonstanter for å kunne beregne subtransient, transiente og stasjonære kortslutningsstrømmer. Dette er avgjørende for maks og min kortslutningsstrøm.
Febdok har heller ikke mulighet til å legge inn såkalte "rele-vern" som en gjerne bruker i slike installasjoner. Dvs. elektroniske kortslutning og overlastvern via generatorkontrollere.
Vi har skaffet ElCad Nettdok for å benytte på skip. Der har du mulighet til relevern, samt flere tester i hht. NEK410. Det er også mulig å manuelt koble inn/ut generatorer slik at anlegget kan analyseres ved ulike kombinasjoner. Dette er nyttig der det er flere generatorer men ikke synkronisering. Der får du også et problem i febdok da alle tilførsler er tilkoblet samtidig, alltid. De er også veldig behjelpelig til å implementere ny funksjonalitet og er raskt ute med bugfix i forhold til Febdok...
Kom på en ting til. Generatoren setter du opp med en Merkestrøm In. Samtidig kan du sette en dimensjonerende laststrøm. Si at generatoren har In = 250A, og du ønsker å overdimensjonere kablene til senere slik at de har en strømføringsevne lik 500A. Da er det ikke noe problem for deg å velge et vern på 400A uten at du får noen feilmelding om overskredet merkestrøm. Så lenge vernet du velger er større enn verdien skrevet i "Dimensjonerende laststrøm Ib", og vernet løser ut på kortslutningsstrøm er du good to go. Dvs. det er ingen kontrol på om vernet beskytter generatoren for overbelastning. Det må du passe på selv ved å velge Ib < In slik at du får valgt et vern som er mindre enn In. Febdok gir feilmelding om vernet du velger er mindre enn Ib, men ikke In...
Enda en ting... Du får heller ikke sett/printet selektivitetskurver som inkluderer generatorvern og dens kortslutningsstrøm, sett fra en eller annen belastning.
Hei, takk for utfyllende svar. Jeg sitter med akkurat det problemet nå, generatorvernene kommer ikke med på selektivitetsanalysen, og på grunn av dette får ikke båten gå fra kai... Da er det jo ikke mye hjelp i å bruke FebDok...
Vi får vurdere programmet du nevner.
Det er noen som bruker haBit sitt ElCad Nettdok : http://www.habit.no/ElCad_Nettdok.htm
Den har funksjoner som tar for seg det aller meste man kommer borti, både off-shore og on-shore.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.