Tilkobling av kabeltversnitt større enn 240 kvadrat

Spurt 10:40 - 24.12.2006 av Johan Fredrik|Siste svar 19:43 - 15.1.2007 av Installat

Johan Fredrik

Har kommet bort i et problem i forbindelse med tilkobling av nye innkommere i ei svært stor tavle som er beregnet for installasjon skip eller offshore.
Kabel skoene som er levert er av uboret type.
Spørsmål 1: Hvor finner man tabeller for hvor store bolter man bør bruke for de ulike sko og tverrsnitt?
2: Bør man feks bore to huller i hver sko og bruke to bolter for hver kabel?
3: Hvor mange ledere av tversnitt over 240 kvadrat kan man koble til under samme bolten?
Har sett helt opp i tre kabler under samme bolt, dette er gjort ved hjelp av mellomleggsringer av kobber som fyller opp mellomrommet mellom skoene.

Syns dette ikke henger sammen da feks. jordinger skal ha egen bolt.
Helpful answer marked by forum leaderLøst
Havtil/IEC 61892-serien (Offshore) rev. 2019

Kurs for elektrikere, automatikere, ingeniører og annet personell som arbeider med eller prosjekterer elektriske anlegg offshore. Les mer.

Svar (5)

Arbeidskar M&R

Postet 22:59 - 31.12.2006
Dette tror jeg går seg til. Bare sørg for å ta i det du makter når du drar til skruene. Har du for kort skiftnøkkel så stikk et langt rør utenpå og dra til det du greier.

Forumleder

Postet 8:51 - 5.1.2007
Hei, dette må du ta kontakt med leverandøren av kabelsko. Det vil da oppgi alle relevante data. Dette er essensielt mhp sikkerhetsmessige funksjoner.

Installat

Postet 1:59 - 7.1.2007
Med aluminiumskabler så skal du ikke gjøre dette. Du skal følge produsenten sine anvisninger for riktig moment. Og da skal du bruke momentnøkkel eller annet verktøy som kan skru til med riktig moment.

Skip og offshore mont

Postet 1:07 - 14.1.2007
Aluminium på båt og offshore?? Den var ny.. Det har jeg ikke vært borti etter mere enn 20 år i bransjen..Trodde ikke AL evnet å ta opp bevegelse og vibrasjoner som man finner her.....

Installat

Postet 19:43 - 15.1.2007
Nei, ikke vet jeg. Jeg er ingen offshoremontør. Men jeg snakket bare om generelle regler rundt visse ledermaterialer.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.