Vifte for ex-rom

Spurt 16:18 - 13.4.2009 av El-l|Siste svar 6:08 - 21.4.2009 av Forumleder

El-l

Hei,
På plattformen har vi et rom vi skal sette inn et avtrekksvifte. Rommet brukes til testing av helikopterdrivstoff. Vifta skal settes i et tett skap som skal dekke drivstoff-uttaket. Vi har et automatisk anlegg som gjør at vifta kun går i 20 min etter starting. Spørsmålet er om vi må montere en stoppbryter eller nødstopp for vifta?
Helpful answer marked by forum leaderLøst
Havtil/IEC 61892-serien (Offshore) rev. 2019

Kurs for elektrikere, automatikere, ingeniører og annet personell som arbeider med eller prosjekterer elektriske anlegg offshore. Les mer.

Svar (3)

Forumleder

Postet 12:53 - 14.4.2009
I utgangspunktet skal det være egen nødstoppfunksjon for alle motorer som er montert langt vekk fra starterutstyret. Det er nå det ene, men svaret er ikke fullt så enkelt. Her snakker vi altså om helifuel som langt på vei er å betrakte som diesel/parafin, dvs et flammepunkt på ca. 36-38 grader celsius. Jeg antar at det er gjort en risikoanalyse her, og hvis man der har kommet til at dette rommet skal klassifiseres, så er reglene helt klare på at enhver tennkilde, som da denne motoren er, skal kunne frakobles i sikkert område.
Det springende punktet her blir derfor om vi snakker om et klassifisert område eller ikke.

El-l

Postet 8:18 - 18.4.2009
Hei,
Områdene rundt rommet er uklassifiserte eller ikke-eksplosive områder. Selve rommet skal også være ikke-eksplosivt. Enste plassen helifuel skal kunne forkomme er i et tett skap hvor avtrekksvifta skal monteres.
Vifta det er snakk om har ex-kapling og skal være sikker. Risikoanalysen avgjorde at det ikke trenges ytterligere sikkerhetstiltak.
Startbryteren skal monteres noen meter unna rommet.

Er krav til stoppbryter, nødstopp eller servicebryter for vifta? Den er i et automatisk system som stopper vifta 20 min etter manuell oppstart. Er dette tilstrekkelig som stoppingsmetode?

Forumleder

Postet 6:08 - 21.4.2009
Dersom motoren er over 1 kW kreves det som normene kaller for ""separat koblingsutstyr"", d.v.s. en starter eller kursavgang.
Punkt 7.8.2 i IEC 61892-2 setter også krav til frakobling.
I tillegg setter punkt 7.8.3 krav til separat servicebryter dersom starteren er plassert langt fra vifta.

Synes egentlig det litt merkelig at denn vifta kun har en tidsforsinket stoppfunksjon. Burde vært en mulighet for å gjøre spenningsløst.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.