Instrument kabler brukt som 230V kontrokabel

Spurt 12:35 - 17.1.2003 av Kent A. Sola|Siste svar 10:28 - 20.1.2003 av Forumleder

Kent A. Sola

Det er på et anlegg på tankskip vurdert brukt RFOU 250V instrumentkabel (parkabler) på styrespenning fra motorstartere i 440V tavle ut til forskjllige 230V styrsystemer. Styrestrøm er 230VAC og forsynes fra hovedspenning via trafo i hver starteskuffe. Et naturlig problem vil da være segrering på kablegater da kablene blir forlagt sammen med andre instrument og IS kabler. En annen ting er screen earth i kabel som da eventuelt må legges til ""PE"" jord. Er dette lovlig?
Helpful answer marked by forum leaderLøst
Havtil/IEC 61892-serien (Offshore) rev. 2019

Kurs for elektrikere, automatikere, ingeniører og annet personell som arbeider med eller prosjekterer elektriske anlegg offshore. Les mer.

Svar (1)

Forumleder

Postet 10:28 - 20.1.2003
Dette tema blir omtalt i flere deler av IEC 60092-serien (NEK 410) samt IEC 60533 (emc installasjon norm/management).

IEC 60092-201 pkt 18 tar for seg motorkurser, i pkt 18.1 står beskrevet krav til strømforsyningen til styrestrømskurser

IEC 60092-201 pkt 38 tar for seg oppdeling av strømkretser

IEC 60092-401 pkt 31.9 beskriver krav ifm ulike spenningsnivåer og forleggning

IEC 60092-401 pkt 33 beskriver forhold som det må tas hensyn til vedrørende emc-messigeaspekter og kabelforleggning, denne henviser også til IEC 60533 hvor jeg anbefaler at dere ser på det informative vedlegget C, den beskriver metoder for oppnå emc - hvor de bl.a en plan for kabelsegresjon mhp til vhilken gruppe kabelen vil komme i.

Retningslinjer for jording for maritime anlegg beskriver også anbefalinger som bør benyttes. Hvor det i punkt 6.2 står "" hvis ønkelig kan det benyttes separat jordingskinne for egensikre systemer"" , det er jo vanlig å skille de ulike systemene fra hverandre for unngå potensialhevning og forringelse. Punkt 6.6.1 beskriver også plan for kabelseparsjon

Det er mange forhold å ta hensyn til, og det særdeles viktig å følge de jordingsprinnsipper som ligger til grunn for fartøyet i utgangspunktet.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.