Hei,
Jeg prøver å få en bedre forståelse av jording på skip med IT-nett før prøven og har derfor noen spørsmål:
1. Hvordan fungerer egentlig vern ved jordfeil i et IT-nett på skip?
– Hvis vi får en første jordfeil i et lysarmatur, oppstår det jo ingen lukket krets siden transformatorens nullpunkt er isolert fra jord. Dermed blir det heller ikke noen stor feilstrøm.
– Ved en andre jordfeil derimot, dannes en lukket krets mellom to faser, og da vil vernet slå ut på grunn av kortslutning.
Har jeg forstått riktig at det ikke er mulig for vernet å slå ut ved den første feilen? Eller kunne det vært mulig dersom man hadde brukt et strømstyrt jordfeilvern?
2. Hvordan er jordingen på skip bygget opp?
– Fra generator, via transformatorer og tavler, og videre ut til en motor f.eks. Er alt koblet til skroget, eller finnes det egne prinsipper for utjevning og beskyttelsesjord?
3. Hvordan fungerer Neutral Ground Resistors (NGR)?
– Brukes de mellom nullpunktet på generator/trafo og jord for å begrense jordfeilstrømmen? Er vel kanskje mer normalt på rigg?
Er det andre viktige momenter om jording på skip/rigg som det er verdt å kunne til fagprøven, så del gjerne. Gjerne ut ifra nek 410 også. Prøver å ta til meg så mye som mulig kunnskap før prøven min:)
På forhånd takk for svar!
Kurs for elektrikere, automatikere, ingeniører og annet personell som arbeider med eller prosjekterer elektriske anlegg offshore. Les mer.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem?
Logg inn
Du har for øyeblikket ikke mulighet til å poste innlegg.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.