| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1567 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9651 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 904 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 37 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 835 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Har lest at EU vil gjøre den normale lyspæren vi alle kjenner ulovelig. Den bruker så mye energi i forhold til en sparepære. Klimaet i Norge tilsier jo at vi burde ha vanlige lyspærer som er med å varmer opp rommene. Så slipper vi så mange varmeovner.
Dessuten burde faktisk sparepæren vært ulovelig fordi:
- Den er dyr i innkjøp
- Den bruker like mye strøm (rommet må jo varmes opp alikevel, så strømmen blir bare flyttet til ovner etc.)
- Den er skadelig for miljøet avfallsmessig.
- Den forurenser mer når den produseres.
Hva synes dere om EU sitt forslag?
Løst
Hei
Jeg har noen spørsmål rundt inntak og dobbeltisolrering/krav og plassering av kortslutningsvern/tilgjengelighet (ved IT/TN).
Kunne noen gitt meg en grei oversikt/forklaring på hvordan dette skal
gjøres for å følge ""boka""?
Prøvd å lese litt i NEK400:2006, men den gjør ting bare vondt verre, så å si. Blir veldig i tvil. Har også en Moellers Store Grønne, men denne er fra 2005, så den følger vel ikke helt dagens krav.
Løst
Fins det en word versjon av lærlingboka/logg på nettet?
Løst
Noen som kjenner til om Husbanken stiller noen spesielle krav til elektriske anlegg i boliger?
Med tanke på livsløpsstandard osv?
Løst
Hei, holder på å lage dokumentasjon av et skap.
Jeg tenker jeg lager meg to rader med rekkeklemmer en rad for 24V. Som jeg kaller X2:24V og en for COM som jeg kaller X3:COM
Jeg har laget meg en rekkeklemme liste og en liste over kabler som kommer inn på rekkeklemmene neders i bunn ( og en ""forklaring"" hvor de går og hva de gjør. )
men så var det disse rekkeklemmene som står midt i skapet. Skal jeg lage en liste over hvor de går ? eller skal jeg bare gå ut i fra at disse rekkeklemmene forklarer seg selv, og eventuelt neste person som jobber med skapet forstår dette.
eksempel
Kabel side X1 Til Forklaring
SIG1:1 1 X2:1 24V forsyning P - 01
SIG1:2 2 X3:2 COM
SIG1:3 3 AO1:2 Styresignal P- 01 4-20
SIG1:4 4 AO1:3 AO COM
Løst
Skal døren i et sikringsskap utjevningsforbindes når det ikke er montert elektrisk utstyr i døren?
På forhånd takk.
Løst
Ifølge norsok standard for eltavler (low voltage) står det av man i testprosedyren skal gjennomføre megging av styrekretser.
Dette er et ufravikelig krav, hvordan kan norsok mene at man kan gjennomføre dette?
Løst
Hei har laget en skisse,
spørsmålet lyder som følger:
Hva er grunnen til at det er to vern ? Hadde det ikke holdt med kun 1?
Info:Dette er et hus fra 70-80 tallet.
Løst
Er det noen som har en god/lett forklaring på hvordan en kompressor fungerer og oppbyggingen av den?
Løst
Kan en måle en variabel som en kan bruke til å finne ut kortslutningstrømmen når anlegget er spenningsløst?
Finne eks. R Z?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.