| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Beklager at teksten er litt forståelig men fortsatt dårlig vet norsk. Jeg er en polsk elektriker som har en rekke krefter. Jeg lurer på hvis jeg kan på denne basis gjelder i din vakre land med noen tillatelser? Fra hva er din tilsvarer DSB har gått jeg ville lære installasjonsprogrammet. Kan noen hjelpe med dette?
Din Adrian Grzenkowicz
Løst
Hei
Er det noen krav om isolerende gulv, eller matte ved tavler på land?
Vet at dette er et krav offshoer, men er det et liknede krav på land?
Løst
Heisann. Jeg er automatikerlærling og er litt usikker
På hva slaks forskrifter og normer jeg skal forholde
Meg til. Med tanke på fagprøven, Skal faktisk ha fagprøve hos
Dere. Jeg har forholdt meg til FSE , FEL , nek 400 og nek 420
Er det noe mer jeg burde forholde meg til mot fagprøven? Som
Fusex, fhosex eller FME ?
Mvh
Lærlingen.
Løst
Hei!
Mitt spørsmål gjelder skjøting av coaxial-kabel i Ex-område.
Det har oppstått en diskusjon rundt korrekt skjøting av RF-coaxialkabel i klassifisert område (sone 2). (Kabelen er 1/2 tommers cellflex, frekvensområde er 460MHz og effekt er ca. +5dBm uten at jeg mener det skal ha betydning).
Det ene synet er at kabelen må skjøtes i en Exe-boks (selv om det brukes coaxial-connectorer).
Den andre vinkling er at skjøting kan foretas med coaxial-connectorer (kabelendene termineres i hver sin coaxial-connector og skrus sammen) - samt at skjøt vulkes.
Rent praktisk vi vel skjøten i det siste tilfellet være solidere enn selve kabelen i forhold til uønsket hendelse som kan bringe effekten ut i et klassifisert område (?).
mvh
Svein Egil Bjørknes
Teleing.
Statoil - Heidrun TLP
Løst
Er det noen måte å få ned den reaktive effekten på i et anlegg??.. bortsett fra å fjerne de lastkildene som forårsaker dette da naturligvis..
Løst
Vi har fått installert nye rullereoler på lageret på Åsgard B. Motorvernene er av type IB IL 400 MLR 1-8A fra Phønix Contact.
Her er det kun strømmåling på ene fasen. Denne en fasen brukes også til morotbremsen (mellom L1 og D). All innstilling blir gjort i PLS-programmet (Simatic S7-300).
Mitt spørsmål er om vi kan godkjenne et motorvern med strømmåling i kun den ene fasen.
Løst
Hei,
er det noen spesielle krav for utførelse og styring av eluttak for elbiler?
Løst
Hva er krav til signalføring i kabel? Må det legges opp til en kabel pr signal eller kan det brukes multicore til de kabinettene som skal ha flere trip signaler?
Spørsmålet er generelt, men gjelder for eksempel ESD signaler for trip av tavler i forbindelse med tennkildeisolering.
Løst
Hei. Jeg er en automasjonslærling som snart skal avlegge fagprøve. Jeg hadde noen spørsmål angående standarer. Det jeg lurer på er om det finnes noen standarer for symboler da det gjelder hovedstrøm og styrestrømskjemaer, og farger på kabler. Da tenker jeg på å begrunne hvorfor jeg f,eks har valgt dette symbolet i hovedstrøm skjema mitt. At jeg referer til en standar på hvordan skjemane skal lages etter. Det samme tenker jeg med Farger på kabler i styrestrømmen, er det en standar for det også?
Mvh
Ruben
Løst
Ved internkontroll ser man at kabelbru er ujordet.
Er dette et avvik? Evt. i hht. hvilken norm eller forskrift?
Ser ingen konkret henvisning i Nek 400 enda den sier at vann/avløp/gass-rør samt ventilasjonsanlegg osv. må jordes
Trenger en konkret henvisning for å laget et avvik som kunde må lukke/utbedre.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.