Automasjon

Prosess, styring og regulering
Automasjon
Elektro spm

Hei.

Underviser noen elever i elektro og skal forklare diverse punkt helt grunnleggende, følgende:

Hva er ett polpar?

hvor i det daglige finner vi motorer som er koblet i serie stjerne og parallell Stjerne ?

Spurt ${formatDate(1408440120)}
Løst Løst
Automasjon
Realisering av transferfunksjon/overføringsfunksjon

Hei. Dette er min første post her, så jeg beklager om den er plassert i feil forum...
Jeg skal ta eksamen for 2. året på bachelorstudiet automasjon neste uke, og holder i den forbindelse på med å løse gamle eksamensett. Men jeg har nå støtt på ett problem i forbindelse med realisering av en overføringsfunksjon jeg har regnet meg frem til. Overføringsfunksjonen jeg har funnet i Laplace-planet er Hf(s)=-0,67(1+0,05s)(1+0,1s)e^0,02s, denne skal så realiseres i form av en enkel lead-lag PD-regulator. Den reelle overføringsfunksjonen er selvsagt ikke realiserbar på grunn av høyere orden av s i teller enn i nevner, og positiv eksponent i eksponentialleddet. Om det hadde vært en 1. ordens funksjon ville jeg summert eksponenten i eksponentialleddet med tidskonsten i funksjonen, og slik få fjernet den positive eksponenten som tilsier en funksjon som ser inn i fremtiden. Men hva gjør jeg med 2. ordens leddet jeg får når jeg multipliserer de to parantesene? Kan jeg bare stryke denne, og isåfall hvilke regler gjelder her? I tilfeller hvor 2. ordens leddet hadde fått en veldig høy verdi, eller hvor de to tidskonstantente hadde hatt samme verdi før multiplikasjon av parantesene ville jeg jo vel endret karakteristikken til overføringsfunksjonen ganske drastisk, eller?
(Når jeg skriver tidskonstant henviser jeg til verdiene s-leddene multipliseres med.)

Spurt ${formatDate(1407582900)}
Løst Løst
Automasjon
Automasjonsfag som privatist

Hei.
Har fagbrev som elektriker og vurderer å lese meg opp til å ta automasjon som privatist.

I den forbindelse så lurer eg på hvilke eksamen jeg trenger, samt en bokliste.
Er det noen som kan hjelpe med dette ? :)

Spurt ${formatDate(1401702240)}
Løst Løst
Automasjon
Strøm ved motor som belastning

Hva det vil si at strømmen er reaktiv når vi har en motor som belastning?

Spurt ${formatDate(1401363900)}
Løst Løst
Automasjon
Frekvensomformer.

Hva er forskjellen på el motor som er beregnet for bruk av frekvens omformer og som ikke er beregnet for det?
Trodde alle elektromotorer kunne styres via frekvensomformer.
Snakker da 440V 3~ motor.
Evt hvordan er de oppbygd?

Spurt ${formatDate(1400567340)}
Løst Løst
Automasjon
Frekvensomformer.

Hva er forskjellen på el motor som er beregnet for bruk av frekvens omformer og som ikke er beregnet for det?
Trodde alle elektromotorer kunne styres via frekvensomformer.
Snakker da 440V 3~ motor.
Evt hvordan er de oppbygd?

Spurt ${formatDate(1400567340)}
Løst Løst
Automasjon
Definisjon på small power

Jeg lurer på hvordan betegnelsen ""small power"" er definert. Og inkluderer den definisjonen 230V kontrollkretser? Eventuelt 110V kontrollkretser?

Bakgrunnen for spørsmålet er kravet til momentanutkobling på ""small power"" offshore og for hvilke kretser dette gjør seg gjeldenede.

Spurt ${formatDate(1400073360)}
Løst Løst
Automasjon
I-regulering og stasjonæravvik

Har lest en del om PID-regulatoren og de ulike mattematiske leddene. Jeg ønsker derfor ikke informasjon om noen annet enn de andre matematiske leddene, da jeg vet at PID-regulering er et omfattende tema og jeg føler at jeg har grei skuring på resten.

Det jeg har litt problemer med å se hvordan i-leddet fjerner stasjonæravviket.
Har skreveten en tekst(+ litt hjelp fra wiki) i håp om å få hjelp med om det jeg har kommet frem til er riktig eller galt.

Teksten:
Stasjonært avvik
I en ren P-regulator vil det oppstå et stasjonært avvik, dvs. at det nesten hele tiden vil være ett avvik, men dette avviket er minimalt. Prosessen som skal styres avgjør om et slikt avvik er akseptabelt. Dette avviket oppstår fordi regulatoren kun gir beskjed om å gi et pådrag (mer/mindre vann, høyere/lavere temperatur) når det er et avvik.

La oss ta utgangspunkt i en vanntank som krever et pådrag(aktivt varmeelement) for å holde temperaturen på skal-verdien. Når skal-verdien er oppnådd vil pådraget(varmeelementet) skru seg av, noe som igjen gjør at temperaturen må falle under skal-verdi før pådraget (varmeelementet) starter. Dette fører et lite avvik nesten konstant, med unntak av når P-regulatoren akkurat har klart å varme opp vannet til nøyaktig skal-verdi.

For å fjerne dette stasjonære avviket som forekommer må vi legget til et ekstra matematisk ledd, I-leddet.


I-leddet
Man kan tenke seg at man øker proporsjonalforsterkningen for å minke proporsjonalavviket. Men da vil systemet ved en gitt forsterkning bli ustabilt og begynne å svinge litt over og under skal-verdien. Det kan i noen tilfeller også være at det pådraget du får av den forhåndsinnstilte faktoren ikke er tilstrekkelig til å oppnå skal-verdien. F.eks. kan dette tilfellet være en cruisekontroll der en bil plutselig kjører i motbakke. Da vil ikke det pådraget som skulle fått bilen til skal-verdien ved rett strekning være tilstrekkelig for å oppnå samme hastighet i motbakke. Det samme gjelder hvis en tank sin omgivelsestemperatur plutselig synker drastisk, da kreves det en høyere temperatur på varmeelementet enn under normal omgivelsestemperatur som forsterkningen til P-leddet er beregnet etter.

I-leddet sin oppgave er å sørge for at denne svingningen/proporsjonal avviket opphører.
I-leddet fungerer slik at det samler opp (integrerer) avviket over tid, med en gitt faktor. Med kjele-eksempelet under kan denne faktoren f.eks. være 3 W per minutt per grad avvik.

Eksempel:
Skal-verdi (setpunkt): 50 grader
Er-verdi (målt temperatur): 48 grader
Det proporsjonale pådraget er (50-48)*10W = 20W
Etter f.eks. 1 minutt slår I-leddet inn.
Når det har gått 2 minutter vil pådraget ha økt til 32W (2min*3W*2 grader(avvik) + 20W(fra P-leddet), dersom vi forutsetter at avviket holder seg konstant.

Med P- og I-ledd får man regulering uten proporsjonalavvik.



Dette siste eksempelet fant jeg på wikipedia. Jeg ser hvordan dette fungerer hvis det skulle oppstå motbakke med cruisekontroll slik eksempelet mitt om stasjonæravvik.

Men jeg ser ikke helt hvordan dette siste ekempelet med kjelen sørger for at det ikke oppstår noe stasjonæravvik.For å unngå at dette stasjonæravviket skal oppstå må vel pådragsorganet være i drift hele tiden, da en opphøring av pådragsorganet(f.eks. varmekolber i en varmtvannstank) vil føre til et lite avvik (som P-leddet krever for å øke temp. i varmekolbene).

Spurt ${formatDate(1399395900)}
Løst Løst
Automasjon
Mekaniker/Automatikkmekaniker

Hva må til for at en industrimekaniker kan etterutdanne seg til automatikkmekaniker?

Spurt ${formatDate(1398669960)}
Løst Løst
Automasjon
Startstrøm asynkronmotor

Ønsker å få klarhet i årsaken til at asynkronmotorer har så høy startstrøm. Har lest en del om dette, uten å være helt 100 % på om det jeg har kommet frem til er riktig. Jeg er klar over at den trekker stor startstrøm når rotoren har lav/ingen hastighet, jeg tenkte mer på hva det er som gjør at rotorhastigheten påvirker strømtrekket fra nettet.

Dette er hva jeg har kommet frem til nå:
Rotoren lager sin egen spenning ved rotasjon.
Når rotoren får opp farten kommer spenningen nesten opp i nettspenningen, noe som fører til at det nesten ikke induseres noen spenning i rotoren.

Er årsaken til at det induseres mindre spenning dette:

Tar utgangspunkt i denne loven -Størrelsen på den induserte spenningen er proporsjonal med hvor fort magnetfeltet roterer.

Når man starter motoren vil magnetfeltet i stator rotere med synkron hastighet fra starten av. Rotoren står helt stille under oppstart og vil føle et utrolig raskt roterende magnetfelt. Nettopp på grunn av denne forskjell i hastighet vil det induseres store strømmer i rotorviklingen. Straks rotoren kommer opp i fart vil den føle at magnetfeltet i stator roterer tregere (hastighetsforskjellen mellom stator og rotor minker), og da vil den induserte strømmen synke.
Ved økende belastning på akslingen til motoren vil rotorens turtall synke. Derved blir forskjellen i stator- og rotorhastighet større, og det vil bli indusert større strømmer i rotor.

Etter hva jeg har fått med meg er Lenz lov sentralt, som sier at en indusert strøm har en slik retning at de kreftene som oppstår vil motvirke inngrepet som induserer strømmen, uten at jeg klarer å forstå hva som menes med det.

Spurt ${formatDate(1398200100)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.