| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9575 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Er det noen som vet konkret hvilke oppgaver som tilligger driftansvarlig person?
Finnes det publikasjoner noe sted?
Takker for svar.
Løst
Forumleder du skrev dette:
""Du kan avslutte kabelen i en lyster klemme/sukkerbit og montere lokk med krok. Kunden kan selv koble seg på sukkerbiten.""
For så å begrunne det med:
""FKE Forskrift for kavlifikasjoner for elektrofagfolk"" så definerte du igjen hva mindre arbeid i denne sammenhengen var definert som blandt annet:
""Tilkobling/skifting av belysningsutstyr opphengt i takkrok eller lignende, og som normalt ikke betraktes som en del av den faste installasjonen, tilkoblet med KRONEKLEMME eller plugg/stikkontakt.""
Det jeg spørr etter er dokumentasjon på at dette er en godkjent avsluttningsmetode.
Hva forskrift skal man vise til for å vise at kunden har lov å kobble til en sukkerbit hengende ned fra et takpunkt.
Du har det siste jeg siterte men det er jo ikke noe man kan referere til? Nelfo som laget den guiden? de er jo ikke normsettere?
Løst
Hallo,
Er det krav til en person som skal betjene sikring/effektbryter som er over 100A?
Hva kan en som har ingen opplæring/utdanning betjene?
Selv så har jeg fagbrev, men problemet i min bedrift er at ufaglærte er i større tavler og betjener effektbrytere.
Løst
Kan man bruke en samlesinne som tåler max 80A til å fordele 125A hvis man mater på midten av skinnen og påser at max belastning ikke blir over 80A noen plass på skinnen ?
Løst
Hei
Er det lov til å bruke en montasjeskinne av stål til Hovedjordskinne/Jordskinne?
Bruker selvsagt rekkeklemmer som passer til skinna.
Eller er det påkrevd at man bruker en montasjeskinne av kobber/aluminium?
Løst
Hei!Hva er krav til bryting/isolering av batterianlegg.12v? Skal pluss eller minus brytes? Hva sier EN ISO 10 133 pkt. 6.1?
Løst
Hei!
Stilles det krav til person som skal montere og kople ledninger til el.utstyr i et skap som en innstallatør siden skal montere opp hos kunde?
Løst
Jeg er på en FPSO i Nordsjøen som er registrert i NOR. Vi har 6KV anlegg med en kapasitet på 33462 KVA.
Hva er kravet for å være driftsleder ombord i denne båten når det gjelder utdanning/kurs?
Hvem kan utpeke denne driftslederen? Er det krav om sakkyndig driftsleder iland?
På forhånd takk.
Løst
Har lagt ned en ny kurs til stikk utendørs.Benyttet en pfsp 2x2,5mm2 med 16A
aut.element.Kabelen ligger i jorden lengden er ca60m.Måler en spenning på 232V
ut av aut men kun 193V på stikk.Kan spenningsfallet være såpass stort?Er det mulig å transformere opp spenningen ved stikk?Anlegget er 230V IT.
Løst
Tilførsel til heis skal være funksjonsikker. Dette oppnås ved å legge føring direkte fra hovedtavle til heissjakt, innstøpt i rør i betong, med 30mm overdekning. Er det i dette tilfellet noe som helst som forskriftsmessig eller praktisk taler imot å bruke f.eks PFSP?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.