| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9575 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Er dette godkjent?
Jeg har et sett med UV lys til pc som skal ha 12V. Problemet er at disse lysene genererer stygg støy på det elektriske systemet internt i maskinen. Dette merker jeg på harddiskene og prosessoren. Maskinen misliker det sterkt. Så planen min er å legge opp en stikkontakt inni maskinen der jeg kan ha en egen 12V strømforsyning (typisk regulerbar Biltema universalforyning) i stikkontakta. Jeg tenkte å bruke et forgreningsstykke som kobles mellom apparatpluggen og strøminngangen på maskinen slik at jeg kan føre lampettledning inn i PC-en og legge opp en stikkontakt her.
Jeg har tenkt å legge 230V ledningen så langt fra elektronikken som mulig inni kanalene på maskinen slik at lederne er omgitt av jordet metall.
Vil jeg bryte en forskrift ved å gjøre dette?
Løst
Noken som er flinke å tegne? Treng skjema fort som f... fagprøve her
start stopp frå 2 plassar, direkte start
Løst
Jeg jobber som bestyrer i en barnehage. og i lekerommet så er det 6 stikkontakter med to sånne metallbiter på hver side der støpselet skal inn (jord?). i og med at ungene får strikke der inne så kjøpte jeg slike propper man dytter inn i stikkontakta. men de passet ikke. jordingen er i veien. er det da trygt å kanskje skjære to hakk i proppene så de passer? er jord farlig å ta på og må dekkes til?
Løst
Er dette godkjent?
Jeg har et sett med UV lys til pc som skal ha 12V. Problemet er at disse lysene genererer stygg støy på det elektriske systemet internt i maskinen. Dette merker jeg på harddiskene og prosessoren. Maskinen misliker det sterkt. Så planen min er å legge opp en stikkontakt inni maskinen der jeg kan ha en egen 12V strømforsyning (typisk regulerbar Biltema universalforyning) i stikkontakta. Jeg tenkte å bruke et forgreningsstykke som kobles mellom apparatpluggen og strøminngangen på maskinen slik at jeg kan føre lampettledning inn i PC-en og legge opp en stikkontakt her.
Jeg har tenkt å legge 230V ledningen så langt fra elektronikken som mulig inni kanalene på maskinen slik at lederne er omgitt av jordet metall.
Vil jeg bryte en forskrift ved å gjøre dette?
Løst
Hva sier NEK 400 om hvordan vi kan medvirke til at kravene til EMC oppfylles ? Ta med så mange momenter du synes er nødvendig.
Løst
Hva sier NEK 400 om hvordan vi kan medvirke til at kravene til EMC oppfylles ? Ta med så mange momenter du synes er nødvendig.
Løst
Hvor finner jeg forskrifter for elektriske installasjoner i tilfluktsrom? Står jo ikke i NEK400.
Hører rykter om at det er lempet på kravene for montasje av armatur osv.
Det er snakk om et privat tilfluktsrom i fjell. Kunden ønsker å benytte noen ""rasterarmarur""/kontorarmatur han har liggende.
Løst
Hvordan oppstår elektriske og magnetiske felt, hvilke faktorer er bestemmende for feltents styrke og hvilke måleenheter nyttes?
Løst
Hvor kan jeg finne i forskriftene at frakoplet utstyr som ikke er i bruk skal vedlikeholdes som om det er i bruk???
Håer på et kjapt svar av noen.....
Løst
Er det krav om å bruke niter på ledere i rekkeklemmer? (Phoenix UK 2,5N)
Står det i Norsok standarden?
Eller er det bare ""gammal"" lærdom som sier at vi skal bruke det?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.