| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9581 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 37 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Dette forumet virker spennende. Kanskje forumleder kunne sparket det i gang, med en liten info over hvilke utfordringer vi kan diskutere og få svar på her?
Løst
Hei
Skal opp til installatørprøven nå 18.oktober.
Er det noen som har tips å triks for prøven?
Er litt stressa da jeg føler tida går fort og vi snart er i oktober.
MVH
Morten
Ny
Jeg skal dimensjonere vern på primærsiden av en 1-fase isolertransformator for 400/230V. Hvordan går jeg frem her?
Informasjon om trafoen:
TYPESU174C-400230FASE1FREKVENS47 - 63 HzPRIMÆR SPENNING400 - 415 - 440 VSEKUNDÆR SPENNING230 VSEKUNDÆR STRØM7,0 AEFFEKT1600 VA
Ny
Hei, vedr. tilkomst til tavlerom. Skal det vere fri adgang til tavlerom. Evt. avstand dør-anna utstyr.
Er det Tavlenormen som har definisjon på dette.
Ny
Det er tid for årlig FSE kurs men hvordan løser vi opplæring i førstehjelp nå i disse covid-19 tider?
Er det tilstrekkelig med teoretisk førstehjelp eller må det være praktisk førstehjelp?
FSE: "Nødvendig førstehjelpsberedskap innebærer at personellet også må gis årlig opplæring i førstehjelp og spesialopplæring i førstehjelp ved ulykker forårsaket av elektrisk strøm."
Løst
Siden man nå ikke trenger elektriker fagbrev for å gå på teknisk fagskole og så videre ta installatørprøven, kan man gjøre installasjoner selv om man ikke har gruppe L/Elektriker fagbrev. Vist man da istedet har et gruppe S/Telekommunikasjons fagbrev, eller må man fortsatt ha dette for å utføre 230V innstalasjoner?
Ny
Hei. Etter 15 år som elektriker med årlig FSE kurs, så har jeg skiftet jobb til eiendomsbransjen. I mitt firma så har jeg ansvaret for elektro relaterte forvaltningsoppgaver. Jeg vil gå inn i mange tavlerom på befaringer etc. Spørsmålet mitt er hva som stilles av krav til årlig FSE kurs og evt. andre kurs når jeg ikke arbeider under et autorisert elektro foretak? På forhånd takk for svar!
Ny
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.