| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei! skal sette opp en 3 fase stikk ute på bolig. hørte noen snakke om at det var krav til høyde på den. Lurer derfor på om det er sant eller kan jeg sette den i høyden kunden vill ha?
Løst
Eldre ventiler i installasjon er defekt, og skal byttes med like ventiler med like akturatorer (identiske), men kan ikke lengre leveres med ex sertifikat i hht nye regler.
Kan den defekte ventil byttes med identisk lik, eller må dette oppgraderes til nye tilsvarende ventiler - dette blir omfattende.
Det er snakk om å bytte 1/1 - men nye EX regler er endret å derav kvir leverandøren med å selge disse.
Hadde vi hatt de på lager hadde vi byttet dem da dette er vedlikehold av montert utstyr.
Noen som har tanker som er relevante.
Løst
Hei. Vi diskuterer manglende tetning rundt EXe nippler i EXe bokser. Her vil vel krav til IP grad virke inn. Vi har funn på manglende tetning etter Ex-sjekk og har blitt utfordret på at det er ok utentetning for egensikre looper. Forsåvidt korrekt, men klassen på JB og nippel er vel styrende?
Løst
Hei. Jeg lurer på dette med jordfeilvern overvåking på felles infrastruktur for elbil-lading. Flere anlegg blir lagt opp med felles infrastruktur, som skinner, rundkabel eller flatkabel. Ved slike installasjoner er det gjerne eller skal være integrert DC filter / strømstyrt jordfeilvern 30mA i laderen. Hvilke krav stilles det til jordfeilvern / overvåking i tavle på utgående kurssikring til infrastrukturen?Jeg leser ut i fra 722.411.3.3 at ethvert AC tilkoblingspunkt skal være individuelt beskyttet av et strømstyrt jordfeilvern med merkeutløserstrøm mindre eller lik 30mA. I tillegg står det at det ikke må benyttes til å beskytte andre tilkoblingspunkter eller forbrukerutstyr. Dette vil etter det jeg kan lese ut i fra 722.411.3.3 ivaretas ved bruk av lader med dette innebygget.Det står dog ingenting om beskyttelse ved felles infrastruktur.På forhånd takk!
Løst
Holder på med examen over nett og et av spørsmålene er å ramse opp farer som kan oppstå i elektriske anlegg.
Selv har jeg kommet på:
-berøringsfare
-kortslutningseffekt
men dert er sikkert flere titals ting til, men jeg vet ikke hvor langt jeg skal gå...
jeg kan sikkert skrive alt fra feilmerking av utstyr til ikke sikring mot innkobling ved feilsøking osv men hvor skal grensa gå?
hva synes dere proffe at jeg bør ha med som realistiske hovedpunkter?
Løst
Hei! har fått i oppgave å koble opp en stjerne/trekant vender på ett motorbrett. I oppgaven står det at styringen skal være beregnet for en kappsag. Det skal også være en endebryter som skal være til ett sikkerhets deksel for å stoppe sagen.
Lurer derfor om jeg trenger å ha med nødstopp, eller om det bare holder at jeg har endebryteren først i styrestrømskjemaet foran stop. Slik at endebryteren fungerer som en nødstopp.
Er dette en metode som jeg kan bruke eller ville det vært smart å ha en nødstopp først?
Løst
Har en hovedtavle hvor det utenpå innmatingsfelt er montert skilt "400V TN-C-S" rødt med hvit tekst.
De 2 andre dørene med avgangene har ikke slik merking.
Har fått følgende avvik fra DLE med henvisning til FEL§32. "Merking av spenning og fordelingssystem i modulene i hovedtavle" Er det et krav at disse også må merkes og da med 400V TN-S?
Tavle er plassert i tavlerom, er det krav om at denne bygningsmessige døren skal merkes på noe måte?
Løst
Jeg har godkjenning som Sakkyndig Driftsleder. Tidligere kunne jeg da foreta installasjon på egen bolig og fritidsbolig.
Gjelder dette fortsatt? Finner ikke noe om dette i forskriftene
Løst
Hei Elbil lading innstilles til 16A i laderen, sikringen er en C20A. Kan man da legge 2.5mm2 til laderen, den faste lasten blir ikke belastet mer enn 16A, men sikret med en 20A. Det blir skrevet i kursfortegnelsen og samsvarserklæringen at fast last ikke er mere enn 3.6kW og innstilt verdi er 16A. Tvilen kommer når at kunder kan forandre den innstilte lasten svært lett i en App eller via et potmeter. Men igjen er dette inngrep i installasjonen som ikke er lov.
Løst
Hei,
Lurer på hva informasjon som skal stå i en koblingsplan/protokoll på høyspentanlegg?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.