| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Instrument jord skal kobles i skap og skal flyte i instrument. Og det er krav om at PE jord skal kobles vis spenningen til instrumentet/utstyret er over 50 V. Men det jeg lurer på er om det er noen spesifikke krav etter hvilket fordelingsnett man har? Eller er det noen andre tilfeller som krever at instrument under 50 V skal tilkobles PE jord?
Løst
Er det lov å benytte seg av gamle stålrør ved renovering av elektrisk anlegg? Må de være jordet eller må man trekke dobbel isolert kabel? Eller er det ikke noe krav ved bruk av disse rørene?
Løst
I 2006 NEK 400-8-818 Installasjoner i det fri. Pkt: 818.530.02: Tilsier dette at en utvendig stikkontakt på en skole skal være låsbar eller plassert 1,5m over bakken?
Dersom Ja over, gjelder dette kravet da skolen ble prosjektert og bygget etter NEK 2010, isåfall hvor er dette definert?
Løst
Hei. Lurer litt på grensesnittet/ ansvarsfordeling ved ferdigmoduler. Har et prosjekt der badene kommer ferdige. Elsikkerhet 72 sier jo bare at det må være etter norsk regelverk. Men hvem står ansvarlig for den delen av anlegget når det er vi som tilkobler det mot allment nett?
Løst
Rederiet jeg jobber i vil ikke oppgradere elektrikerne sine til ETO selv om vi er på høyspentbåter. Har høyspentkurs og vært på høyspentbåter i 10-12 år. Maskinistene har de oppgradert til STCW-2010. Selv om jeg da har høyspentpapirer men ikke er oppgradert til ETO, regner med at jeg ikke har lov til å jobbe med høyspent mer?
Løst
Etter at nye FEK kom hvordan definerer man nå egen bolig, tidligere var det slik at man i stor grad fikk gjøre utbedringer på egne el- anlegg. Feks om noen har et eiendomselskap registrert i brønnøysund, eier av selskapet er elektriker. Kann eier av selskapet gjøre installasjonsarbeid i boligene som omfattes av selskapet?
Løst
Hei,
Kan noen hjelpe meg ang samsvarserklæring av tavler som bygges på verksted?
Lurer på hva som kreves av en bedrift for å kunne samsvarserklære en tavle iht for eks FEU ?
Må bedriften for eks ha 9001 godkjenning og innstalatør ?
Løst
Lurte på om noen vet hvordan normen stiller seg til å kle inn åpene kabler som har forlegningsmåte C (åpent på vegg) Hvis man f.eks har en inntakskabel (PFSP eller PFXP) eller en/flere PR kabler og taket skal senkes eller kasses inn. Er det lovlig? Eventuelt hvor står det at det ikke er lov.
Løst
Jeg bor i ett rekkehus hvor det er TN-Nett fra 80-tallet hvor det er gamle skrusikringer på forbrukerkursene. Jordfeilbryter på hele installasjonen og et overbelastningsvern. Jeg har funnet ut at tilførselen kommer inn i naboleiligheten hvor 3 fase kabelen blir splittet og 1 fase + N-leder blir fordelt til 3 leiligheter. Jeg får inn 1 fase og N-leder i mitt skap. Det jeg lurer på er om når jeg skal montere overspenningsvernet. Skal dette stå i det skapet hvor hoved kabelen kommer inn i naboleiligheten eller kan jeg montere dette i mitt skap over N-leder og fase leder? Vet at overspenningsvernet skal stå i begynnelsen av anlegget, men sliter med å få plass til dette i det skapet uten å oppgradere naboens sikringsskap også. Dette er en kost jeg ikke vil ta.
Det virker litt rart at de har montert KV i naboleiligheten og splittet opp fasene og fordelt de til 3 forskjellige leiligheter. Kan jo ikke være så praktiskt hvis KV skulle slå ut og han som har det i sitt skap skulle være på ferie.
Jeg har elektrikerfagbrev og har tenkt å gjøre dette selv.
Løst
Står det i Norsok Z-015 eller lignende at jordingskabel som skal følge utstyret skal ha en minimumslengde? Punkt 3.3 i sjekkliste.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.