| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1560 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Et lite bilverksted befinner seg under grunnvannsnivået i grunnen, og bruker strategisk plasserte flottørstyrte lensepumper i sumper koblet mot kloakken for å holde unna vannet som kan piple opp i kjelleren. Blant annet i tavlerommet. Med tanke på jordfeil i disse pumpene, kan man benytte skilletrafo som beskyttelsestiltak og argumentere for at dette er kritiske laster?
Løst
Hei.
Jeg skal oppgradere noe av det elektriske anlegget i huset mitt.
Jobben som skal utføres:
Nytt sikringsskap med nye automatsikringer med jordfeilbryter
4 nye kurser til kjøkken( Ny kurs til: Platetopp, stekeovn, stekeovn, kaffemaskin)Forbruket økes ikke spesielt, men fastmontert utstyr har fått egen kurs
Alt av stikk og brytere byttes
Nye varmekabler på renovert bad (Byttet varmekabler og termostat )
Hverken måler eller OV skal byttes.
Har lest litt rundt angående innmelding av dette til det lokale everket ( Elsikkerhet 63,Fel ) For å være helt sikker på at jeg gjør det etter boka har jeg et spørsmål. Selve sikringsskapet har jeg forstått går under vedlikehold og dermed ikke er meldepliktig, men er det slik at de nye kursene må meldes eller trigges denne meldeplikten ved endring av vern, OV, måler og større endringer?
Mvh
Ole
Løst
Hei! kan være at dette blir feil forum, men prøver:-)
Ved arbeider på maskiner i Norge der maskinleverandør sender personell fra utlandet, så skal de ha gjennomført FSE-kurs. Dette forstår jeg blir eiers ansvar, at dette er utført. Ellers er det jo maskinleverandørens ansvar mtp kvalifikasjonene når det er på deres maskiner. Hvordan håndteres dette vanligvis? Har dere noe bra opplegg for dette?
Ser det kan bli noe problematisk, bl.a at førstehjelp må utføres med praktisk del.
Løst
Vi har en exd kapsling som skal brukes i sone 2. Atex tillater egenerklæring for sone 2 utstyr. Kan vi da resertifisere kaplsing selv, og hva blir evt. Ex kode . Ex nC ?
Løst
Hei.
Jeg lurer på om det finnes spesifikke regler mot klatring i strevestolper der hvor den "hovedstolpen" f.eks har så mange kabler festet at det er vanskelig å klatre e.l. forhold.
Hva praktiseres på dette området?
Løst
iht NEK 400:2014, 820.522.8, er det krav til at ledere skal være flertrådet. Gjelder dette også i boligdelen av foringsflåten?
Løst
Var inne og så i http://lovdata.no/forskrift/2013-06-19-739/ der står det ang instalasjon i egen bolig. Jeg jobber i industrien som Elektriker/Automatiker og driver med alt fra pls til opplegging av nye kurser med lys og stikk. Jeg har jobbet i 8 år. Er det ikke da slik at jeg oppfyller kravet til å kunne installere i egen bolig?
Løst
Hvis man trekker om elektrisk anlegg fra 70 tallet fra ujordet til jordet kontakter og bytter sikringsskap blir jo dette i hht ny norm. man benytter kun eksisterende skjultanlegg slik at antall kontakter ikke er ihht nek 2014.Er det godkjent å skrive avvik på dette? Og vil de akseptere det?
Løst
Holder på å bygge om et gardsbruk fra 230V til 400V. I hovedfordelingen i fjøset har alle utgående stigeledninger forankoblet jordfeilbryter. Kablene er PFSP nedgravd i bakken, dvs. ikke dobbeltisolert. Kan jordfeilbryter droppes ved overgang til TN? Den ene underfordelingen er ny, med jordfeilautomater på alle kurser. Ny tilførsel er PFSP. Sliter med plass i tavla og er usikker på kravene.
Løst
Hei!Er det noen av dere som har erfaringer med snøsmelteautomatikk som virker godt? Jeg har ikke noe annet å støtte meg på enn leverandører som sier at deres produkt er det ypperste, men jeg har jo sett en del slike anlegg som ikke virker så bra.Er forholdsvis stor effekt, ca. 95.000w, så er fordel med en god styring...Skudd fra hofta, men er det noen her som har noen gode erfaringer å dele?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.