Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1561
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 832
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Type knivsikring i sikringskillebryter

Hei!

Har en skillebryter som er merket med NH00 sikringer, så altså det produsenten sier som skal brukes, men kan en her bruke NH000 sikringer? eller bryter en da forskriftene siden en går bort fra produsentens spesifikasjon?

evt. hvor finner man den forskriften som sier noe om dette?

takk for svar!

Spurt ${formatDate(1444371518)}
Løst Løst
6-stikkontakter ved tv

Veit at her er fleire tråder på dette so eg skal vere kort.

Hytta har 3 plasser med tv. to av dei har 6-veis kontakt. den tredje er plasert oppe, ved taket, i eit hjørne på kjøkkenet. Her blir det plasert ein tv og ein tuner. (muligens tv med innebygd tuner.)

Planen er og bruke dobbelboks med 3-veis stikk og antenne\data uttak.

Eg veit det står står blekk på pappir, "6 uttak", men dette burde vere innafor.

Dette er begrunelsen til og ikkje bruke 6 uttak:

Antennepungt på kjøkken

Det er ikkje montert 6 uttak for tv ved dette pungtet. Pungtet er montert som ekstra/reserve pungt og er ikkje hovedplasering for tv. Kunden er/blir informert om at her skal det bare brukes tv utstyr som krever 2 uttak. Eller så må det ettermonteres tilstreklig antall stikkontakter.

Kravet om 6 uttak for tv er for og hindre utbredt bruk av skjøteledninger.

Noen tanker?

Spurt ${formatDate(1444138189)}
Løst Løst
Fagprøve - NEK 399-1 versus Luftinntak gammel bolig anno 1985

Heisann folkens. Vet ikke om dette er rett forum for dette spørsmålet, men tar en kjangs da jeg vet dere har masse bra mellom ørene!

Skal opp til fagprøve nå å er ganske usikker på en sak.

Oppgaven jeg har fått utdelt er et TT anlegg med inntak fra luftstrekk i en bolig fra 1985 som skal pusses opp. Jeg har såvidt vært borti tilknytningsskap som var nytt nå i 2015 fra NEK 399-1. Spurte sensor om 399-1 var aktuelt for fagprøven, og han svarte noe a'la "Det er kansje det". Med tanke på at det er luftstrekk og måten "fagprøvebåsen" er satt opp på så skjønner jeg ikke helt hvordan jeg skal ta høyde for dette. Skulle gjerne vist til bilde, men får prøve å forklare: "Luftstrekket" er en skjøtekabel fra ett 3 fase uttak ved båsen. Dette går inn i en servicebryter som står montert på båsen. Ut fra denne bryteren kommer det 3 ledere som går inn i en keramisk inntakstrakt til en mystisk boks inni bod som jeg ikke fikk muligheten til og åpne, men sannsynligvis er det for inntakssikring. Fra denne går det ett rør til tavlen.

Noen som forstår dette? Kan jeg unnvike NEK399-1 med tanke på at det er rehabilitering av ett gammelt anlegg?

Spurt ${formatDate(1444221195)}
Løst Løst
Kortslutningsvern basert på Icn

Hei,

Planlagte å bruke Eaton PLSM-OV56/4 kombivern i sikringskapet. Men jeg ser at Ics ved 400v bare er 6 ka, og jeg har ik3p max ende 7,47 ka. Icn på dette vernet derimot er 10 ka ved 400v. Spørsmålet er da om jeg kan velge dette vernet basert på Icn?

Spurt ${formatDate(1443986142)}
Løst Løst
Tilknytning NEK 399

Netteier leverer en stk. 95m2 Al til 6 mannsbolig. Vil det være en ok løsning å sette opp et koblingsstykke for denne stikkledning og 5 utgående kabler til de resterende tilknytningsskapene i dette skapet? Stikkledning blir jo da trappet ned til mindre tverrsnitt. Netteiers K-vern vil da være K-vern for disse nedtrappede kablene.

Spurt ${formatDate(1444121956)}
Løst Løst
Automasjon
Hovedprosjekt teknisk fagskole automasjon tips

Hei! Da det er en god del automatikere innom dette forumet med ulike bakgrunner både faglig og industri lurer jeg på om det er noen som vet om et bra hovedprosjekt?

Da det er dårlig tider i industrien og vanskeligere å få til noe, vurdere gruppa å lage en lab/ modell av hovedprosjektet. Noen forslag til et oppgave som tar for seg

SMARTE ( spesefikt/målbart/Ambisjoner/Realistisk/Tidsbestemt/Evaluerbart oppgave ) ? Hvis det er noen på dette forumet som vet om bedrifter som har uløste problemer og kan tenke seg et samarbeid ta gjerne kontakt. Vi er ei gruppe på 3 studenter fra teknisk fagskole automasjon.

Spurt ${formatDate(1443883211)}
Løst Løst
Bruke PE som leder for høytalere i surroundanlegg. Problematisk?

Jeg har et litt spesielt spørsmål. Jeg trakk en 3x1,5 ølflexkabel i røranlegget mitt for å forbinde høytalerne bak sofaen til surroundforsterkeren min ved TV'en. Jeg tenkte da typisk øreklokker som bruker felles signaljord for høyre og venstre. Men det likte imidlertid forsterkeren min svært dårlig at jeg gjorde (jeg burde ha testet dette først!). Den oppførte seg som jeg kortsluttet utgangene på den og gikk i failsafe (slå seg av). Den krever at høyre og venstre høytaler har sitt individuelle lederpar. Det er null sjanse for å få plass til en leder til i røret, så jeg brukte da el-anlegget sin PE leder som den 4. lederen. Men så kom jeg til å tenke på hvilke risikoer jeg kan løpe på ved å gjøre dette. Forsterkeren er dobbeltisolert type med eurostøpsel. Er jeg bare litt paranoid i retrospekt eller bør man unngå å bruke PE til dette?Det fungerer helt fint og jeg måler ikke noe lekkstrøm på kursen med musikk på. Ikke akkurat en situasjon jeg føler jeg har så mye erfaring på. Hva synes dere?

Spurt ${formatDate(1443917612)}
Løst Løst
Automasjon
Motor

har en 5,5kw motor som er merket 400v trekant 790 stjerne. merkestrøm 10,2a.

blir Ikke fasestrømmen da 10,2/1,73?

da vil det jo gå greit på en 400v 16a kurs?

Spurt ${formatDate(1443778295)}
Løst Løst
Kompetanse om senskader ved strømgjennomgang.

Hei.

Hadde et uhell for ca 4 mnd siden, med strømgjennomgang i armen, fra høyre hånd og ut høyre albue.

Det blei ei runde på sjukehus, med sjekk av hjerte og full pakke.

Dette resulterte i at i 3 uker føltes det ut som gikk jeg og bar på et stort glass med vann. Underarmen stod ut i ca 90 grader, mens hånden så ut som det holdt rundt et glass. Tydelig at musklene og sener hadde fått litt juling!

Armen har gått tilbake til normalen, og alle funksjoner er tilbake.

Etter lengre tids fravær fra krevende aktiviteter som sykling ol, så var det på tide å prøve seg igjen. Det ente opp med smerter i underarmen og en hånd som skalv i flere timer.

Så kommer problemstillinga.

Er det noen man kan kontakte, som har litt kompetanse på strømskader, som kan svare på spm vedrørende senskader?

Samtlige leger jeg møtte på både sjukehuset og på fastlegen, måtte fram med læreboka for å se hva som skulle gjøres i forbindelse med skaden. Så def har jeg foreløpig ikke fått noen gode svar.

Det at legene må fram med læreboka, sier noe om at det må være store mørketall i forbindelse med rapportering og legebesøk ved støt og strømskader.

Så hvis noen har noen god råd, så taes de imot med takk!

Spurt ${formatDate(1443784215)}
Løst Løst
Bryter for mekanisk vedlikehold

Det blir sagt at automatsikring kan benyttes som servicebryter for varmtvannsbereder hvis sikringen merkes med servicebryter. Kan noen henvise hvor dette står? Kan dette også benytttes for varmepumper og andre gjenstander som trenger vedlikehold sålenge automatsikringen er i umudelbar nærhet?

Spurt ${formatDate(1443769477)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.