| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Kan dere bytte slik at mailer som sendes auomatisk til axel.moslund@gmail.com. Nå det kommer til kurs påmelding for Aibel DK Heller sendes til Rikke.Poulsen@aibel.com
Løst
Er det noen myndighetskrav til å ha kurs i installasjoner for medisinske områder for den som skal arbeide i disse?
Når en har kurs i installasjoner i medisinske områder er det da noen myndighetskrav på hvor ofte en må oppdatere slike kurs?
Spør pga. en diskusjon om dette med bedriftselektrikere på et sykehus.
Løst
Hei
Jeg lurer på ossen jeg måler mA med multimeter med funksjonen for mA. Altså ikke tang amper meter.?
Må det måles I serie? Altså at jeg kobler av f.eks + lederen inn på den ene måle pinnen også den andre måle pinnen på det punktet jeg koblet fra?
Løst
Hei
Jeg lurer på om lekasjestrøm er det samme som jordfeil?
Evt. Hva er forskjellen?
Løst
Hei,
Jeg har en mulig case. Bedriften har som et kostnadsbesparende tiltak sagt/spurt om de ansatte vil være med og bidra i disse krisetider. Det er da snakk om å gå ned 20% i stilling en gitt tid, før ny vurdering tas. Dette for å muligens "spare" noen ansatte som ellers kan bli permittert eller oppsagt.
4 dagers uke for installatør, altså 80% i jobb.
Er dette noe som må søkes om til DSB for å eventuelt få en dispensasjon en gitt tid? Ref FEK §5, siste ledd, og veiledning til FEK §5 (Så lenge foretaket har utarbeidet rutiner for ivaretagelse av de oppgaver og ansvar som tilligger den som ellers har det faglige ansvaret for arbeidet).
Løst
Hei,
Jeg har en mulig case. Bedriften har som et kostnadsbesparende tiltak sagt/spurt om de ansatte vil være med og bidra i disse krisetider. Det er da snakk om å gå ned 20% i stilling en gitt tid, før ny vurdering tas. Dette for å muligens "spare" noen ansatte som ellers kan bli permittert eller oppsagt.
4 dagers uke for installatør, altså 80% i jobb.
Er dette noe som må søkes om til DSB for å eventuelt få en dispensasjon en gitt tid? Ref FEK §5, siste ledd, og veiledning til FEK §5 (Så lenge foretaket har utarbeidet rutiner for ivaretagelse av de oppgaver og ansvar som tilligger den som ellers har det faglige ansvaret for arbeidet).
Løst
Hvordan forholder norsk lovverk seg til det å utføre reparasjoner på elektrisk utstyr og apparater?Jeg kommer til å tenke på mange feilsøkingsjobber der vi har sporet feilen til for eksempel en oppvaskmaskin og en dårlig tilslutningskabel. Eller et annet apparat. Gnagd på av dyr, kommet i klem, råttent etc. Da er det jo en kjapp sak å løpe ned i bilen, hente to meter PMH kabel og et støpsel og skifte den helt inn til tilkoblingsklemmene inni apparatet med endehylser.
Men bryter vi CE ansvaret på apparatet da?
Det blir jo litt tungvint for for kunden å måtte betale oss for feilsøkingen men atpåtil engasjere produsenten av apparatet etterpå.
Løst
Hei
Har lest tidligere tråder ang. overgangsreglene i FKE. Det jeg lurer på er; om 2år opparbeidet praksis som saksbehandler innen utgangen av 2016 vil tilfredstille kravene. I tillegg til bestått fagskole sommer 2016.
Eller er det da 3år som saksbehandler som gjelder, bare at tiden før bestått fagskole også teller som opparbeidet praksis. Syns ikke dette kommer tydelig fram. Leser fler steder at folk har problemer med å tolke FKE.
Løst
Hei,
Er det noen som kan svare meg på hvilken krav som kommer når det gjelder hvor mange W pr m2 som er maks i garderoberom ombord i båt? Er det andre krav også?
Vi har ikke NEK ombord enda så får ikke sjekket
Løst
Hei!
Har hørt at ved oppgradering av el-anlegg hvor man har lampesokler av bakelitt så kan ikke disse videreføres i installasjonen, altså at de må fjernes. Noen andre som har hørt om dette? Evt hvor står det?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.