| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
If I have one Eex-ia Pressure sensor, two EEX-ia modules connected in series in hazardous area and a barrier in safe area. How will I make an IS loop calculation?
A. Shall I create 3 loop calculations checking IS loop for 1.Pressure sensor and module 1, 2. module-1 and module-2 and finally module-3 and barrier
OR
B. Shall I add the values for all the EEx-ia devices in hazardous zone and compare it with the barrier.If this is the way, can I simply add the values or i need to use old school theory. (eg: Li =Li1+Li2+....Lin & 1/Ci=1/Ci1+1/ci2+1/Cin , etc.)
Løst
Vi har de siste 7mnd fått byttet ut fordelingstavlene på bygget vårt. (20stk)
Har hatt leveranser fra 3 forskjellige tavleleverandører. Alle tavler som er levert er omtrent like fysisk store, har like stort inntak, likt antall kurser, lik temperatur, og forlegning av ledere er like. Men, tverrsnitt på interne ledere varierer.. Altså hos en leverandør er det lagt typisk 2,5mm2 på en 16A kurs; en annen har lagt 6mm2....? Det er gjennomført slik i flere tavler, så det er ikke en tilfeldig "feil".. Alle har forøvrig henvist til NEK439:2013.
Det jeg er ute etter i denne omgang, er å finne ut hva som er gjeldende for dimensjonering av ledere i en tavle?
Har sett igjennom NEK439, men der er det bare noe informativt på dette området. NEK400 har heller ingen tabeller for en tavle. Det må vel finnes noe grunnlag for dette et sted? Som kompenserer for temperatur og tilstøtende ledere?
Løst
Vedrørende PFXP direkte forlagt i vegg; tar man fortsatt utgangspunkt i det som står i Elsikkerhet 71, eller har det kommet noe nytt som forbyr dette? Omhandler 521.10 Kabelinstallasjoner kun enledere eller kabel også?
Løst
Jeg will bestille FSE 2015 low-voltage kurs.
Løst
hei, kan noen forklare meg hvordan Eswa fungerer og hva som skjer om det blir brudd midt i matten? Har nemlig funnet en i huset hvor det er boret ut for sentralstøvsugerrører... Som går igjennom Eswa matten. Kun isolert rundt der som rører går igjennom.
Hilsen
Fortvil huseier
Løst
Hei,
Har sett litt her på forumet, men finner ikke helt svar på det jeg lurer på.
Har en hovedkurs på en prioritert strømkrets som vi får periodisk jordfeil på.
Kursen forsyner 4 etasjer via noen strømskinner. Kursen er vel 600A eller noe. Kunde valgte å skru opp jordfeilvarsleren til 400mA.
Vet det kan være en løsning om man har lekkstrømmer som man ofte har på store kurser, men det må vel være en grense for hvor mye man kan skru jordfeilvarsleren opp?
Her var spennet så stort, burde man ikke sjekket dette? Eller er det innenfor hvor høyt man kan stille opp en jordfeilvarsler?
Sitter å ser i NEK, men finner ikke noe konkret. Strengt tatt ikke den letteste boken å finne frem i heller....
Hilsen
Erik
Løst
Vi holder på å få overlevert tavler på fartøyet jeg jobber på. Det er installert last/skillebryter som kan sveives ut for skillefunksjon. På disse tavlene er jeg vant til at det er en beskyttende bakplate for å evt beskytte mot inntregning av uønskede partikler. Det jeg er mest bekymret for er at en ikke har beskyttelse mot lysbue når man må manuelt betjene bryter(sveive inn og ut). Jeg har vært vitne til kortslutning på samleskinner på disse tavlene før og lurer på om det ikke er krav til at samleskinnene skal være kapslet inn bak bryteren.Jeg ønsker få rettet dette opp på alle tavlene før overtakelse da det er vi som evt må ta konsekvensene av mangelfulle tavler hvis det skulle skje en ulykke.Er det noen som vet hva kravet her er og evt linke til gjeldende avsnitt i forskriftene?
Løst
Har en phønix hybrid 3 fastet motor starter med Ex (2) GD PTB 07 ATEX 3145.
Kan den plassres i sone 1 med e-kapsling ( ikke d)
Løst
Hei.
Må ikke-elektrisk utstyr som plasseres i EX sone merkes/klasses som EX utstyr?
Eller vil en risikovurdering av utstyret bestemme det? (Ref EN15198 og EN13463-1)
Dersom et utstyr er risikovurdert som ikke potensiell tennkilde og for bruk i sone 2, skal det da merkes med EX merking?
Løst
Jeg holder på å prosjektere el. anlegg i et offentlig toalett anlegg. Er det spesielle hensyn å ta i et handikap toalett og hvofinner jeg disse kravene.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.